Sensatieloze sportdiesels

Toerenteller
Diesels zijn niet sportief. Ook al hangen fabrikanten er typeplaatjes aan als GTI, Cupra, FR of zelfs AMG, er zijn maar weinig zelfontbranders die me een warm gevoel bezorgen. Slechts Volvo's D5-motor en de zescilinder van BMW kunnen me qua geluid bekoren. Begrijp me niet verkeerd, ook ik vind zo'n krachtige diesel met tig newtonmeter aan koppel een heerlijke machine. En snel zijn ze zeker. Maar wat ik mis, is de sensatie die je bij een sportieve bolide mag verwachten.
Seat is zo'n merk dat echter hardnekkig het tegendeel probeert te bewijzen en vindt dat diesels en sportieve versies prima samengaan. De FR moet met z'n 170 pk sterke 2.0 TDI de meest dynamische Altea worden. Rap zat, met een sprint van 0-100 in 8,6 seconden, maar je kunt mij niet wijs maken dat een dreunend motorgeluid bij 5.000 toeren de liefhebber enthousiast krijgt. Ik heb ook wel eens de Ibiza Cupra 1.9 TDI met 160 pk gereden. Indrukwekkend hoe snel dat ding is! Maar geef mij maar een huilende toerenmachine, zonder turbo, zoals Honda die in de Type R-versies levert. In een sportieve auto moet je werken om hard te gaan, toeren maken, terugschakelen, noem maar op. En dat hoeft bij diesels dus niet. Prima, al die rappe oliegestookte versies, maar presenteer ze onder een andere noemer en niet als GTI, GSI, FR of met welke aanduiding dan ook.

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.