Saab Streetwise

Saab 9-3X
Met enige angst volg ik het lot van Saab. Het voortbestaan van het Zweedse merk hangt door de aanhoudende miljardenverliezen van moederbedrijf GM aan een zijden draad. Ik zou het doodzonde vinden als het merk verdwijnt, ookal laten de modellen van tegenwoordig me Siberisch. Het ziet er slecht uit voor Trollhättan, maar in de verte gloort een waterig zonnetje.
Nooit eerder hebben we op de site zo veel Saab-nieuws gehad als de afgelopen tijd. Natuurlijk zijn er alle economische verwikkelingen maar het het lijkt wel alsof de testrijders expres met hun prototypes voor de lens van onze spionagefotograaf langsrijden. Alsof ze willen zeggen: "Zie je wel, we zijn er nog. En we werken hard aan de toekomst."
Geen enkel autoconcern dat er - in deze tijden van crisis en tientallen procenten minder verkoop - over denkt om een noodlijdend merk over te nemen. In die schaduw doemt een mooi scenario op: Saab zou verder moeten als zelfstandig merk. De onderhandelingen tussen GM en de Zweedse overheid, zouden bijna worden beklonken, als je de geruchten moet geloven. Daarmee zou Saab zijn eigenzinnigheid kunnen terugwinnen en zich ontworstelen aan het GM-juk. Een droomscenario voor Saab-liefhebbers. Aan de andere kant: heeft een eigenzinnig merk dat vorig jaar niet eens tot een productie van 100.000 stuks is gekomen tegenwoordig nog overlevingskansen? Ik denk van niet. Een zelfstandig Saab kan nooit lang duren.
Deze week was ook een andere terugslag in het positieve Saab-denken: de komst van de 9-3X. Niks is gemakkelijker om goedkoop een nieuw model te ontwikkelen dan van een bestaande auto zo'n semi-SUV uit te brengen. De schrik sloeg me ijskoud om het hart. Weet je nog wat een van de laatste stuiptrekkingen van Rover was voordat het merk op de fles ging?

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.