Rijp voor het museum

Ford Focus met brandstofcel
Wat hebben de Concorde, diens Sovjet tegenhanger de Tupolev TU-144 en een Ford Focus brandstofcelprototype met elkaar gemeen? Ze staan sinds kort gebroederlijk in het Auto & Technik Museum in Sinsheim.
Inderdaad, Ford laat een brandstofcelauto bijzetten in een museum en is daarmee een van de eerste. Maar zeer waarschijnlijk niet de laatste, integendeel. Ik vrees dat er zelfs een moment gaat komen dat museumdirecteuren ter expositie aangeboden brandstofcelauto's gaan weigeren.
Al jaren experimenteert de auto-industrie er lustig op los met brandstofcellen. Wereldwijd rijden er in testvloten enige honderden rond. En de auto-industrie blijft krampachtig in de brandstofcel geloven dus die testvloten zullen de komende tien jaar alleen nog maar uitdijen. Alle goede bedoelingen ten spijt zal het op z'n minst tot 2020 een experimenteel circus blijven, commerciële productie zit er het komende decennium nog nergens in. Er kunnen de komende jaren dan ook nog genoeg brandstofcelproto's museumwaarts gaan.
Wie weet staan er straks meer in musea dan dat er rondrijden...

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.