Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rijden in Rabat

9
Rabat
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
30 april 2007 om 12:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Grote steden zijn een nachtmerrie voor de chauffeur die zijn auto heel wil houden. Er geldt maar één verkeersregel: het recht van de sterkste. Als beroepsreiziger heb ik al heel wat helse plekken meegemaakt. Barcelona is een ramp. Toen ik een in concoursstaat verkerende Mercedes Pagode door de Parijse spits stuurde was ik ook niet erg gelukkig. Gek genoeg is me in Tokio, Los Angeles, Rome of New York nog nooit iets overkomen. Alles went, blijkbaar. Behalve Rabat.

Rabat is een grote, uitgestrekte stad met 1,4 miljoen inwoners, het Den Haag van Marokko. Zonder auto ben je in Marokko nergens, vandaar dat er zoveel zijn. De spits duurt er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Het wil wat zeggen dat automobilisten hier 's ochtends door het thuisfront worden uitgeluid met de woorden 'kom je terug?' Om in Rabat van A naar B te komen moet je bijzondere talenten hebben.

Hoe slim ze in Rabat zijn, daar ben ik snel achter. Van een driebaansweg maken ze bijvoorbeeld gewoon een zesbaansweg, door op elke rijstrook met minimaal twee auto's naast elkaar te rijden. Erg lastig bij het voorsorteren, omdat je nooit weet waar je bent. Om harde klappen te voorkomen moet je ogen in je rug hebben. Als op een kruispunt in Rabat het licht op groen springt, moet je vooral niet de illusie koesteren dat je vrije doorgang hebt; van alle kanten blijven de auto's op je afkomen. Even denk je dat links en rechts de stoplichten zijn uitgevallen. Maar na drie kruisingen weet je dat het hier gewoonte is. Bovendien rijden hier, net als in Parijs, veel brommertjes en scooters rond die elk verkeersplein, elke straathoek de allure van een vlooiencircus geven. En omdat dit deels nog steeds een arm land is, wordt de verkeersstroom vooral in de mindere wijken regelmatig opgehouden door koetsiers met paard en wagen. De pokdalige koetsen van de witte Mercedes-taxi's in de stad - allemaal W123's, bijna allemaal 240D's; dit is het grootste Benz-museum van de wereld - verraden dat ze allemaal minimaal honderd keer van kop tot kont zijn uitgedeukt.

Wat te doen?

'Niet rijden, maar glijden', adviseert mijn Marokkaanse reisgenoot Mimoun. Pak je kansen, bedoelt hij. Maak gebruik van elke vierkante millimeter die je hebt. Helaas doet iedereen dat, met totale anarchie als gevolg. Eerst ben ik beleefd. Tot ik inzie dat dat hier geen enkele zin heeft. Richting aangeven, wachten tot de linkerbaan vrij is? Dan wordt het wachten tot je een ons weegt. Toeteren en plankgas, dat is de enige methode. En als de weerlicht goed Arabisch leren vloeken, want dat hoort erbij.

Ik heb het overleefd. En als ik na een week op Schiphol land, besef ik voor het eerst in lange tijd dat Nederland eigenlijk een ongelofelijk geordend land is. Heerlijk, die files. Keurig in de rij. Ons kan niets gebeuren.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
9 Bekijk reacties

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden