R, het nieuwe GTI/RC/Féline
Zo, dat is even lekker binnenkomen op de woensdagochtend. Wie dacht dat de RCZ vredig richting het einde van z'n carrière zou kabbelen heeft het mis. Peugeot geeft de bijzondere coupé nog een passend slotstuk in de vorm van een 270 pk sterke variant, die RCZ R wordt gedoopt. R, Was dat niet het snelle label van Volkswagen? Inderdaad, maar nu blijkbaar ook van Peugeot.
En dat is al de zoveelste toevoeging die de Fransen gebruiken voor hun snelle model. Eerst was er GTI, toen kwam er RC, later Féline, toen toch maar weer GTI en nu dus blijkbaar R. Nou heb ik best wel wat met het merk, maar je raakt toch volledig verdwaald in het land der afkortingen. Nog niet zo lang geleden had je XSi voor de vlotte modellen en GTI voor de echt snelle jongens. Simpel, duidelijk en herkenbaar.
Juist dat laatste is belangrijk. Zeg Golf GTI en iedereen die ook maar iets met auto's heeft weet voldoende. Hetzelfde geldt voor de Mégane/Clio RS. Focus ST/RS of Civic Type-R. Het zijn namen die al jaren meegaan en waarvan iedereen weet waarvoor ze staan.
Bij Peugeot heb je inmiddels geen idee meer. Is het nou iets echt snels, semi-snels of alleen maar een spoilerpakketje? Als je over vijf jaar zegt dat je een RCZ R hebt, snapt iemand dan nog wat voor speciaals je eigenlijk hebt? Of is R dan allang weer vervangen door wat anders?

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.