Prius met verlengsnoer

plug-in Prius Ecordis
De Toyota Prius is met z'n opgegeven gemiddelde verbruik van 1 op 23 nou niet bepaald een zuipschuit. Toch ontkom je er niet aan om zo nu en dan te tanken, althans met een standaard Prius. Voor wie helemaal onafhankelijk wil zijn van de olievelden in het Midden Oosten is er nu een alternatief: de plug-in hybride. Het gaat hierbij nog steeds om een Toyota Prius maar dan met een verlengsnoer. Maak je geen zorgen, het verlengsnoer wordt alleen 's nachts (of wanneer je de accu wilt opladen) gebruikt als de auto stilstaat. Verder wordt het originele accupakket vervangen door een circa 40 kilo zwaarder accupakket (lithium ijzerfosfaat). Dit pakket heeft een negen maal hogere energiedichtheid en is milieuvriendelijker (het is volgens Sjef Peeraer van importeur Ecordis na afloop in principe mogelijk om de accu's op de vuilnisbelt achter te laten). Om één en ander in goede banen te leiden wordt ook de software van de auto aangepast. Hierdoor slaat de verbrandingsmotor pas aan bij snelheden boven de 60 km/h. In de bebouwde kom wordt er dus alleen elektrisch gereden, dankzij de gewijzigde accu maximaal 60 kilometer.
Als het aan Peeraer ligt zullen de Nuons en Essents van deze wereld de rol van Shell, BP en Esso overnemen. Volgens de Ecordis zegsman ben je aan elektriciteit namelijk slechts 20 tot 30 procent kwijt van wat je normaal aan benzine zou uitgeven. Alleen moet je wel even een kleine drempel nemen: om de Prius plug-in te maken heb je wel een slordige 10.000 euro nodig. Voor de particulier misschien niet echt interessant, voor het bedrijfsleven dankzij de energie-investeringsaftrek iets minder dramatisch. Maar goed, met elektriciteit uit een kolen- of kerncentrale kun je wel een lange neus maken naar alle OPEC-leden.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.