Pimpen of passen?

Compressor MX-5
Mijn MX-5 is origineel. Puur en onversneden, en zo moet-ie wat mij betreft zijn en blijven. Daarover is met mij geen enkele discussie mogelijk.
Tot ik vorige week met een vriend, eveneens MX-5-adept, in mijn N/B naar het Friese Boijl rij om zijn N/A terug te halen na een grote beurt en nog wat onderhoud bij een MX-5-specialist. Het is een prachtige zaterdagmiddag, het terrein staat vol MX-5'jes en tussen de garagist en ons ontwikkelt zich al gauw een gesprek zoals dat alleen levensvatbaarheid heeft bij liefhebbers onder elkaar. Al keuvelend komen we uiteindelijk aan bij mijn exemplaar, een donkergroene uit 2000.
"Is het een 1.6 of een 1.8?", vraagt de garagist.
"Een 1.8, met zesbak", antwoord ik, trots.
"Dan weet ik wat leuks voor je", grijnst de garagist, ons meetronend naar een blauwe Tenth Anniversary die op de hoek van het terrein staat. Hij trekt de motorkap open en wijst naar wat eronder zit. Nou ben ik geen groot technisch brein, maar ik ken de ingewanden van mijn eigen auto goed genoeg om meteen te zien dat hier wat meer zit.
"Compressor." "Maakt er 200 pk van en past alleen op de 1.8", knikt hij richting mijn auto.
"Wow", reageer ik beleefd, "dat wil zeker wel?" De man is al naar binnen verdwenen en komt meteen daarna weer terug, mij de sleutel van de Tenth aanreikend. "Probeer maar."
Ik wil net de sleutel aannemen als zijn vrouw vanuit het niets tussenbeide springt. Het blijkt haar auto te zijn en ze is niet van plan hem met een wildvreemde mee te geven. Gelijk heeft ze, dus ik bedank en zeg dat ik het wel geloof. Maar de garagist is niet te vermurwen en staat erop dat ik een stukje met de 200 pk MX-5 ga rijden, dan maar met zijn vrouw ernaast. Kijk, dat is echte liefde.
En inderdaad, wow. Een beetje in de toeren jagen en hop, wat een kracht. "Dit wil ik ook", gilt mijn testosteronklier. "Denk na", gromt mijn verstandsklier. De garagist heeft mij voor vertrek namelijk de prijs verklapt. Drie mille, inclusief montage. Oeps. Dan krijg ik wel drie jaar garantie op de compressor, maar eerlijk gezegd maak ik me daar nog het minst zorgen over. De aandrijflijn, wat zeg ik, de hele auto is gebouwd op 140 pk, niet op 200.
Bovendien, ik rij altijd heel rustig met mijn MX-5. Toeren heet dat, zelfs die 140 pk spreek ik maar zelden aan. En drieduizend euro aftikken alleen maar om te kunnen zeggen dat je 200 pk in je MX-5 hebt? Da's wel een heel dure gekkigheid.
Ik pas.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.