AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Pakkende marketing
64
Badge-engineering is van alle tijden. Het is volkomen dodelijk voor onderscheidend design, maar houdt tal van fabrikanten niet tegen zich er toch aan te bezondigen. De recente historie herbergt tal van voorbeelden van badge-enigineering. Vooral bij de ontwikkeling van MPV's sloegen producenten maar wat graag de handen ineen om toch maar met een busje op de markt te kunnen komen. Fiat en PSA kwamen bijvoorbeeld gebroederlijk met de vierling Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Peugeot 806 en Citroën Evasion. Kent u ze nog? Maar het VAG-concern kon er ook wat van. Het gooide het op een akkoordje met Ford, wat resulteerde in de VW Sharan, Seat Alhambra en de Ford Galaxy. Maar niet allen MPV's – waar over het algemeen vanuit een designtechnisch oogpunt toch weinig eer valt te behalen – maar ook personenauto's vallen soms ten prooi aan het rebadge-monster. De Suzuki Swift en de Subaru Justy deelden ooit hun koets. Onderhuids waren er wel verschillen – in de aandrijflijn bijvoorbeeld – maar ogenschijnlijk was een Justy een Swift met een ander neusje. Badge-engineering is nog altijd niet uitgebannen. Natuurlijk niet; het biedt fabrikanten een uitgelezen mogelijkheid een model op de markt te brengen zonder dat het alleen hoeft op te draaien voor de kosten van ontwikkeling en assemblage daarvan. Daarom brachten Toyota en PSA een viertal jaren geleden het succesvolle trio Aygo, 107 en C1 uit. De auto's zijn identiek op hun voor- en achterkant na. Toch weet Toyota tweemaal zoveel Aygo's te verkopen als Peugeot 107's en Citroën C1's. Badge-engineering mag dan wel dodelijk zijn voor de onderscheidendheid, voor de merkidentiteit en vooral de merkbeleving hoeft het dus niet negatief uit te pakken. Pakkende marketing en een omvangrijke garantie hebben de Toyota Aygo in populariteit boven z'n broertjes doen uitstijgen. Laten we eens zien hoe de nieuwe Nissan Pixo het doet. Nissan zocht een eenvoudige manier om met een aantrekkelijk geprijsde auto in het A-segment te komen. En in Suzuki heeft het een goede partner gekozen, want dat merk heeft al een jarenlange ervaring met kleintjes. De Nissan Pixo is niets meer of minder dan een gerebadgede Suzuki Alto. Neem je de Alto of de Pixo? Dat wordt dus een kwestie goede marketing en de Suzuki- en de Nissan-dealer tegen elkaar uitspelen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs