AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Out of Focus
116
Wow, wat een mooie auto, die Focus III! Hier op de redactie zijn we met z'n allen in een acute katzwijm gevallen na het zien van de nieuwe compacte middenklasser van Ford. Er borrelen immense gevoelens van hebzucht op, we willen hem allemaal hebben... Want wát heeft deze auto originele lijnen, wat onthult de koets een prachtig gestrekte vorm, wat vormt-ie een toonbeeld van tijdloze elegantie. Het zou mij persoonlijk niets verbazen als dit ontwerp de geschiedenis in gaat als één van de bakermatten van de moderne autoarchitectuur, een ijkpunt voor ontwerpers, een schoolvoorbeeld voor de opvolgers van mannen als BMW-ontwerppief Adrian van Hooydonk, VAG-tekenopperhoofd Walter de'Silva en huidig Kia-liniaalkunstenaar Peter Schreyer.
Ja, ik ben aan het overdrijven. Maar ik ben teleurgesteld door het uiterlijk van de nieuwe Ford Focus. En met mij hoor ik meerdere mensen klagen. Want wat heeft Ford op het eerste gezicht een ontzettende dertien-in-een-dozijn-hatchback neergezet! Ook op het tweede gezicht trouwens... Hij oogt best lekker, dat wel, maar hij verzet ook op geen enkele manier bakens. De eerste Focus was zo'n radicaal eigenzinnig ontwerp dat hij zich positief onderscheidde van de massa. En ik vind 'm eerlijk gezegd nog steeds gaaf. De looks van de tweede generatie waren wat mij betreft ook geen hoogvlieger, zeg maar gerust dat 't een saai hok was, maar z'n aflopende silhouet gaf 'm wel iets aparts. De facelift oogt overigens wel lekker als je 't mij vraagt.
En nu is daar nummer 3. Een wat bolle hatchback die in mijn ogen naadloos in het rijtje met de nieuwe Astra, Mégane, Leon en Bravo past. Auto's waartussen nota bene een Golf ineens opvalt door z'n strakke lijnen. Blijkbaar zagen de ontwerpers dit ook in, want is er een andere reden om een auto zich te laten onderscheiden door middel van enorme bermudadriehoeken in de bumper, gigantische achterlichten die alle kanten uitgaan, en een interieur dat zó druk is dat ik na vier dagen nog niet klaar ben met het tellen van alle lijntjes en hoeken? Het oogt allemaal geinig, maar mark my words: deze zogenoemde wereldauto wordt geen evergreen.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs