Op dieet jongens!

Prototype Space Frame carrosserie - 1985
Even een bezinningsronde maten en gewichten, nu de nieuwe Opel Astra fors groter en zwaarder is geworden. Dik 1.350 kilo weegt de 1.4 turbo vijfdeurs, een dieseltje gaat zo over de 1.400. Hallo! Het huidige model doet in een vijfdeurs benzineversie rond de 1.200, voor zo'n auto een aanvaardbaar maximum lijkt me. Peugeots, ook stevige jongens. Een 207 zit al rond de 1.200 kilo, de 308 is net geen honderd kilo lichter dan de grotere Renault Laguna, die met rond de 1.450 eigenlijk nog meevalt. Een dikke Ford Mondeo diesel schurkt al aan tegen de 1.500-grens. Helemaal dol maken die hippe cabrio's en cc's van tegenwoordig het. Audi A5 cabriolet turbo: 1.630 kilo. Volvo C70 2.0D: 1.623 kilo. Alfa Romeo Spider 3.2: 1.685 kilo. Daarmee is die Alfa maar twee kratten bier lichter dan een Mercedes-Benz SL350, toch een klasse groter. Bedenk: dan praat je over sportwagens, en over leeggewichten. Zet mij achter het stuur en het openluchtcircus zakt door z'n hoeven. Het is niet normaal meer.
Welke fabrikanten doen aan gewichtsbeheersing? Mazda, bij mijn weten. Jaguar en Audi scoren een punt met aluminium koetsen in het topsegment, waar het gebruik van dure materialen blijkbaar loont. Maar de volumemerken gaan op lemen voeten. En het wordt steeds erger.
Ik ken de smoezen. Veiligheid: airbags, crashzones, abs en esp. Comfort: airco, Oberklasse-luxe, stalen klapdak. Akkoord. Maar zelfs als we dat allemaal willen, zouden we tenminste op de maten kunnen letten. De eerste stap is auto's niet groter te maken dan strikt nodig. De nieuwe Astra vijfdeurs is achttien centimeter langer dan de vorige, terwijl hij voor dezelfde kopers is bedoeld: mensen die in deze klasse liever Opel rijden dan een Golf. Toch houdt de ruimte achterin niet over, zag ik op de introductievideo van AutoWeek. Groeien je kinderen echt groot, dan ben je ook bij de nieuwe aan het verkeerde adres. Nou, dan koop je een Insignia, als bruin en weegschaal het tenminste trekken: 1.580 kilo voor een vijfdeurs 2.0 turbo. Nog vetter, letterlijk: een 2.0CDTI Sports Tourer. 1.660 kilo. Maar dan kan tenminste ook de hond mee. Op dieet, mannen!

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.