Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ode aan de TDI

32
Ode aan de TDI
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
10 augustus 2007 om 13:21
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
In de reacties op mijn laatste dieselweblog kwam ik ze weer tegen: Kritische noten bij geluidsniveau en klankkarakteristiek van TDI'tjes. Die heb ik als getuige-deskundige - ik heb er zelf drie voor de deur gehad - altijd aan de overdreven kant gevonden. Vandaar dat ik hierbij mijn eigen TDI-ervaringen met u doorneem. Eerst mijn eigen exen. In volgorde van opkomst: - VW Golf TDI (110 pk): luidruchtige koude start en brommerig. Rauwe jongen, blijft goed hoorbaar. Wel stiller dan de 90 pk sterke oer-TDI, al is dat net zoiets als zeggen dat Rammstein stiller is dan AC/DC. - VW Golf TDI (150 pk): bij de start net zo'n schreeuwlelijk als de 110 pk (wel een stoer geluid trouwens!), na de opwarmfase stiller en beschaafder van klank. Bij kruissnelheden tussen de 140 en 220 geen hinderlijke dieselsensaties. Turbo sist prachtig. Kortom: Heel goed uit te houden. Oef, wat mis ik die auto. - Skoda Superb TDI (130 pk): een kleine terugval na de snelle Golf:. Irritante, penetrante resonans tussen de 110 en 130 km per uur. Verpest het rijgenot, dat verder van niveau is. Dan nog drie recente testervaringen. - VW Polo TDI Bluemotion: Raar, zo'n driecilindertje. Klinkt bij het starten als een lief maar tamelijk luidruchtig hakmolentje. Wat hij dan hakt, God mag het weten; bomen kunnen het niet zijn, die redt hij juist. Voer voor dieselhaters, balsem voor de ziel van de dieselnostalgicus. Beneden de tweeduizend toeren de John Deere onder de compacte diesels - zo onbehouwen hoor je ze niet veel meer. Daarboven bij normaal gebruik de beschaving zelve. Ik tufte er duizend kilometer mee en ter hoogte van Basel was ik allang vergeten dat ik diesel reed. Nu ik op het punt sta naar een plek ver van de bewoonde wereld te verhuizen en de brandstofprijzen weer een pijnpunt worden zeg ik: doe mij die maar. - VW Passat 2.0 TDI/ Golf 2.0 TDI: Misschien zijn ze bij VW heel goed geworden in geluidsisolatie, waardoor die rauwdouwer alleen maar lijkt op een bordeelsluiper, maar in mijn eigen beleving zijn dit snelle, stille auto's. Van die Passat stond ik echt te kijken. Toch lees ik steeds opnieuw dat het een ruige jongen is en hoor ik dat VW mede vanwege de geluidscultuur alsnog aan de common rail wil. Nergens voor nodig. Gewoon lekker doorpruttelen; voor marketing van, research naar & productiekosten voor die ene decibel winst betaalt de klant een prijs die niet in verhouding staat tot het rendement. Eventueel een extra laagje isolatiemateriaal en dat is dat. - Audi A6 3.0 TDI: Zzzzzzzzz..... Zzzzzzzz..... Zzzzzzzzz..... Leve de TDI.
Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
32 Bekijk reacties

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden