AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ode aan de TDI
32
In de reacties op mijn laatste dieselweblog kwam ik ze weer tegen: Kritische noten bij geluidsniveau en klankkarakteristiek van TDI'tjes. Die heb ik als getuige-deskundige - ik heb er zelf drie voor de deur gehad - altijd aan de overdreven kant gevonden. Vandaar dat ik hierbij mijn eigen TDI-ervaringen met u doorneem. Eerst mijn eigen exen. In volgorde van opkomst:
- VW Golf TDI (110 pk): luidruchtige koude start en brommerig. Rauwe jongen, blijft goed hoorbaar. Wel stiller dan de 90 pk sterke oer-TDI, al is dat net zoiets als zeggen dat Rammstein stiller is dan AC/DC.
- VW Golf TDI (150 pk): bij de start net zo'n schreeuwlelijk als de 110 pk (wel een stoer geluid trouwens!), na de opwarmfase stiller en beschaafder van klank. Bij kruissnelheden tussen de 140 en 220 geen hinderlijke dieselsensaties. Turbo sist prachtig. Kortom: Heel goed uit te houden. Oef, wat mis ik die auto.
- Skoda Superb TDI (130 pk): een kleine terugval na de snelle Golf:. Irritante, penetrante resonans tussen de 110 en 130 km per uur. Verpest het rijgenot, dat verder van niveau is.
Dan nog drie recente testervaringen.
- VW Polo TDI Bluemotion: Raar, zo'n driecilindertje. Klinkt bij het starten als een lief maar tamelijk luidruchtig hakmolentje. Wat hij dan hakt, God mag het weten; bomen kunnen het niet zijn, die redt hij juist. Voer voor dieselhaters, balsem voor de ziel van de dieselnostalgicus. Beneden de tweeduizend toeren de John Deere onder de compacte diesels - zo onbehouwen hoor je ze niet veel meer. Daarboven bij normaal gebruik de beschaving zelve. Ik tufte er duizend kilometer mee en ter hoogte van Basel was ik allang vergeten dat ik diesel reed. Nu ik op het punt sta naar een plek ver van de bewoonde wereld te verhuizen en de brandstofprijzen weer een pijnpunt worden zeg ik: doe mij die maar.
- VW Passat 2.0 TDI/ Golf 2.0 TDI: Misschien zijn ze bij VW heel goed geworden in geluidsisolatie, waardoor die rauwdouwer alleen maar lijkt op een bordeelsluiper, maar in mijn eigen beleving zijn dit snelle, stille auto's. Van die Passat stond ik echt te kijken. Toch lees ik steeds opnieuw dat het een ruige jongen is en hoor ik dat VW mede vanwege de geluidscultuur alsnog aan de common rail wil. Nergens voor nodig. Gewoon lekker doorpruttelen; voor marketing van, research naar & productiekosten voor die ene decibel winst betaalt de klant een prijs die niet in verhouding staat tot het rendement. Eventueel een extra laagje isolatiemateriaal en dat is dat.
- Audi A6 3.0 TDI: Zzzzzzzzz..... Zzzzzzzz..... Zzzzzzzzz.....
Leve de TDI.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.