Nooit meer wassen
lak niet glom. En dat was niet alleen bij de kraampjes waar verkopers van die handige poetsmiddeltjes aan stonden te prijzen en ook niet alleen bij het Italiaanse leger dat met een mat groene Iveco LMV stond te rekruteren. Nee, de doffe auto's die ik hier bedoel stonden bij gerenommeerde merken. Bij Lancia begonnen ze voorzichtig: de Ypsilon MomoDesign wordt tot aan de ramen glanzend gelakt, maar daarboven is het mat zwart. Citroën pakte het al een stuk uitbundiger aan met de C1 Pinko, helemaal
mat roze gespoten. En bij Smart spanden ze de kroon met een mat gelakte Fortwo, dit kleine autootje is volgens de persinformatie zelfs in drie matte tinten verkrijgbaar: amber (geelbruin), azuurblauw en heel lichtgroen. Dus wil je er het komende seizoen voor weinig helemaal bij horen, zoek dan een tweedehandsje met doffe lak. Bij mij thuis wordt de auto in elk geval niet meer gewassen, zo'n heerlijk doffe laag opgespat straatvuil, maken we mooi de blits in de straat en sparen we ook nog 'ns de wasstraat uit...
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
