Nog twee slapeloze nachten
Donderdag wordt een spannende dag. Dan gaat mijn oogappel naar de garage. De Mercedes E500 Limited moet een nieuwe achterruit. De bovenste helft van de achterruitverwarming werkt niet meer en dat kunnen we met de herfst op komst niet hebben, veiligheid voor alles.
Bij die ruit blijft het niet; er zijn nog wat dingetjes waar ik graag even naar laat kijken. Ik denk dat ik de spanrol hoor. En hij is wat bumpy. Het kan zijn dat de enige tijd terug gemonteerde 17"-Evo-velgen met de nieuwe Michelins het comfort toch negatiever beïnvloeden dan ik dacht, maar de onvolprezen liefhebberswebsite www.500E.nl geeft een andere, nog minder comfortabele hypothese. Het zouden ook de hydrauliekvaten van de niveauregeling op de achteras kunnen zijn. Ik citeer: "Merk je vanzelf bij een proefrit: de auto stuitert over drempels heen alsof de achterkant vol in de stootblokken ligt." Ja, zo voelt het wel een beetje.
Kortom, ik ben benieuwd hoeveel ik eind deze week bij de Benz-dealer mag dokken. Van die ruit weet ik het ongeveer, omdat ik er in een tijd van grote armoe al eens naar informeerde. Circa dertienhonderd. Of dat incl. of ex was, respectievelijk in- of exclusief montage - ik heb het waarschijnlijk uit paniek verdrongen. Hoe dan ook: duurder dan goud. Nu zegt u ongetwijfeld precies wat ik zei toen ik dat hoorde: ga weg, dertienhonderd voor een ruit! Maar het is dus wel een hele speciale ruit, een ruit met Onzichtbare Achterruitverwarming waarvan de draden in de ruit zitten in plaats van erop. Speciaal, zoals aan een E500 eigenlijk alles speciaal is. Het punt is dat je als echte 500-rijder natuurlijk niet naar de sloop rijdt voor een ruit uit een gewone E; je gunt een Limited niet minder dan het beste. Noblesse oblige, Benzbroeders! Enfin, wat de werkplaats verder nog aan Speciale Dingen gaat tegenkomen hoort u overmorgen, als ik dan nog leef. Een kennis met een 560 SEL had laatst iets met zijn airco; drie mille. Nog twee slapeloze nachten wachten.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.