Nieuwe Tata is potentiële milieuramp

Groot feest in India: Tata heeft live op televisie de 100.000 rupee-auto gepresenteerd, een auto van omgerekend 1800 euro (exclusief belastingen). Ik begrijp de blijdschap: omdat de Tata maar de helft kost van de tot nu toe goedkoopste auto, past een nieuwe auto nu eindelijk binnen het budget van een grote groep inwoners van India en andere Aziatische landen met een flinke economische groei. 
Prachtig nieuws, zou je zeggen, maar eigenlijk gewoon een groot probleem. Die 'grote groep' bedraagt in India namelijk zo'n 50 miljoen mensen, een getal dat de komende jaren alleen nog maar gaat groeien door de economische voorspoed. Zelfs als maar een klein deel van deze Aziaten nu een auto (of tweede auto) koopt, betekent dat miljoenen extra auto's. Tata is er als de kippen bij om te beweren dat de budgetauto aan de Euro 4-milieueisen voldoet en zelfs tot de milieuvriendelijkste auto's behoort die in India te koop zijn, maar je kunt er niet omheen dat het totale brandstofverbruik (en dus de CO2-uitstoot, voor degenen die in de broeikastheorie geloven) van het plaatselijke wagenpark stijgt als er ineens zoveel nieuwe auto's op de straat verschijnen.
Leuk dus dat de Europese Unie eist dat de autofabrikanten op dit continent de uitstoot van hun auto's beperken, maar het is dweilen met de kraan open als een paar duizend kilometer verderop een veelvoud aan auto's met verouderde technologie uit de fabrieken rolt. Want laten we eerlijk zijn: dat Tata's kleine niet ook naar Europa komt, is niet omdat er geen vraag naar goedkope auto's is in ons continent. Kijk maar naar het succes van Dacia. Nee, het is onder meer omdat de auto in oktober 2009 niet meer aan de Euro 5-milieueis voldoet en ook de Europese botsproeven zijn tig bruggen te ver voor het dappere Indische torretje.
De CO2-uitstoot (of anders in ieder geval het opraken van de fossiele brandstoffen) is natuurlijk een mondiaal probleem, maar lokaal is de schade nog vele malen erger. In steden als New Delhi en Peking is de luchtkwaliteit momenteel al om te huilen, zo erg zelfs dat experts het eigenlijk onverantwoord vinden om in de Chinese hoofdstad de Olympische Spelen te organiseren. Ik gun de Aziaten na lange jaren van armoede absoluut hun stukje automobiliteit, maar eigenlijk hoop ik dat de plaatselijke overheden op zeer korte termijn inzien dat de regio afstevent op een grote milieuramp. De autofabrikanten zullen het zeker niet uit eigen beweging doen.
Video

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.