AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Tata is potentiële milieuramp
44
Groot feest in India: Tata heeft live op televisie de 100.000 rupee-auto gepresenteerd, een auto van omgerekend 1800 euro (exclusief belastingen). Ik begrijp de blijdschap: omdat de Tata maar de helft kost van de tot nu toe goedkoopste auto, past een nieuwe auto nu eindelijk binnen het budget van een grote groep inwoners van India en andere Aziatische landen met een flinke economische groei.
Prachtig nieuws, zou je zeggen, maar eigenlijk gewoon een groot probleem. Die 'grote groep' bedraagt in India namelijk zo'n 50 miljoen mensen, een getal dat de komende jaren alleen nog maar gaat groeien door de economische voorspoed. Zelfs als maar een klein deel van deze Aziaten nu een auto (of tweede auto) koopt, betekent dat miljoenen extra auto's. Tata is er als de kippen bij om te beweren dat de budgetauto aan de Euro 4-milieueisen voldoet en zelfs tot de milieuvriendelijkste auto's behoort die in India te koop zijn, maar je kunt er niet omheen dat het totale brandstofverbruik (en dus de CO2-uitstoot, voor degenen die in de broeikastheorie geloven) van het plaatselijke wagenpark stijgt als er ineens zoveel nieuwe auto's op de straat verschijnen.
Leuk dus dat de Europese Unie eist dat de autofabrikanten op dit continent de uitstoot van hun auto's beperken, maar het is dweilen met de kraan open als een paar duizend kilometer verderop een veelvoud aan auto's met verouderde technologie uit de fabrieken rolt. Want laten we eerlijk zijn: dat Tata's kleine niet ook naar Europa komt, is niet omdat er geen vraag naar goedkope auto's is in ons continent. Kijk maar naar het succes van Dacia. Nee, het is onder meer omdat de auto in oktober 2009 niet meer aan de Euro 5-milieueis voldoet en ook de Europese botsproeven zijn tig bruggen te ver voor het dappere Indische torretje.
De CO2-uitstoot (of anders in ieder geval het opraken van de fossiele brandstoffen) is natuurlijk een mondiaal probleem, maar lokaal is de schade nog vele malen erger. In steden als New Delhi en Peking is de luchtkwaliteit momenteel al om te huilen, zo erg zelfs dat experts het eigenlijk onverantwoord vinden om in de Chinese hoofdstad de Olympische Spelen te organiseren. Ik gun de Aziaten na lange jaren van armoede absoluut hun stukje automobiliteit, maar eigenlijk hoop ik dat de plaatselijke overheden op zeer korte termijn inzien dat de regio afstevent op een grote milieuramp. De autofabrikanten zullen het zeker niet uit eigen beweging doen.
Prachtig nieuws, zou je zeggen, maar eigenlijk gewoon een groot probleem. Die 'grote groep' bedraagt in India namelijk zo'n 50 miljoen mensen, een getal dat de komende jaren alleen nog maar gaat groeien door de economische voorspoed. Zelfs als maar een klein deel van deze Aziaten nu een auto (of tweede auto) koopt, betekent dat miljoenen extra auto's. Tata is er als de kippen bij om te beweren dat de budgetauto aan de Euro 4-milieueisen voldoet en zelfs tot de milieuvriendelijkste auto's behoort die in India te koop zijn, maar je kunt er niet omheen dat het totale brandstofverbruik (en dus de CO2-uitstoot, voor degenen die in de broeikastheorie geloven) van het plaatselijke wagenpark stijgt als er ineens zoveel nieuwe auto's op de straat verschijnen.
Leuk dus dat de Europese Unie eist dat de autofabrikanten op dit continent de uitstoot van hun auto's beperken, maar het is dweilen met de kraan open als een paar duizend kilometer verderop een veelvoud aan auto's met verouderde technologie uit de fabrieken rolt. Want laten we eerlijk zijn: dat Tata's kleine niet ook naar Europa komt, is niet omdat er geen vraag naar goedkope auto's is in ons continent. Kijk maar naar het succes van Dacia. Nee, het is onder meer omdat de auto in oktober 2009 niet meer aan de Euro 5-milieueis voldoet en ook de Europese botsproeven zijn tig bruggen te ver voor het dappere Indische torretje.
De CO2-uitstoot (of anders in ieder geval het opraken van de fossiele brandstoffen) is natuurlijk een mondiaal probleem, maar lokaal is de schade nog vele malen erger. In steden als New Delhi en Peking is de luchtkwaliteit momenteel al om te huilen, zo erg zelfs dat experts het eigenlijk onverantwoord vinden om in de Chinese hoofdstad de Olympische Spelen te organiseren. Ik gun de Aziaten na lange jaren van armoede absoluut hun stukje automobiliteit, maar eigenlijk hoop ik dat de plaatselijke overheden op zeer korte termijn inzien dat de regio afstevent op een grote milieuramp. De autofabrikanten zullen het zeker niet uit eigen beweging doen.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs