Net hoe het uitkomt

GM EV1
In 1990 werden in Californië grootse plannen ontvouwd omdat de lucht daar de vuilste lucht van de VS was. Zo zou onder andere in 2003 tien procent van het wagenpark elektrisch aangedreven moeten worden. Een aantal autofabrikanten geeft hier gevolg aan en halverwege de jaren negentig verschijnt een aantal elektrische auto's op de markt, waaronder de EV1 van General Motors. Het lijkt een succes te worden. De auto werd een kleine hype, zelfs Hollywood-sterren hadden de auto in hun armen gesloten. Niets leek een succes in de weg te staan. Maar ondanks lange wachtlijsten laat GM het project doodbloeden. Alle EV1's worden door de fabriek terug genomen (ze waren allemaal geleasd bij GM) en met onbekende bestemming afgevoerd. In 2004 loopt het laatste leasecontract af en is de auto uit het straatbeeld verdwenen. Einde verhaal. En het doel van tien procent elektrisch in 2003 dan? Dat was door de auto-industrie getorpedeerd en voortijdig weer van tafel geveegd.
Volgens GM zou er te veel in zijn geïnvesteerd en waren de kansen te klein. Volgens deskundigen was de auto-industrie helemaal niet gebaat bij elektrische auto's, ze zijn namelijk onderhoudsarm en er valt te weinig aan te verdienen. Verder had de regering Bush meer baat bij een Hummer als melkkoe en de rol van de olieboeren leek ook uitgespeeld met auto's als de EV1. Alle betrokkenen hebben meer belang bij (het behoorlijk inefficiënte) waterstof, daar is voor alle boven genoemden wat aan te verdienen (ze komen elkaar allemaal weer tegen in het California Fuel Cell Partnership). Vandaar dat alles wat aan het elektrische experiment uit Californië doet herinneren van de aardbodem werd weggevaagd. Het volk zou tenslotte niet mogen beseffen dat elektrisch rijden haalbare kaart is. Zo zou GM op één exemplaar na alle EV1's door de shredder hebben gehaald. Zelfs in de grote database waaruit de media bij GM beeldmateriaal mag putten was geen foto van een EV1 te vinden. Menigmaal hebben we er naar gezocht, het is namelijk een prima auto om artikelen over elektrische auto's mee te illustreren. Helaas. Wie dol is op complottheorieën doet er goed aan de film 'Who Killed the Electric Car?' te bestellen, hierin wordt het hele verhaal uitgebreid uit de doeken gedaan.
Maar goed. Wie schetst mijn verbazing toen ik onlangs ter illustratie van een artikel een foto zocht van de Chevrolet Volt? Staat daar zomaar een foto in de database met de Volt gebroederlijk naast een... EV1. Voor de zekerheid snel alle plaatjes gedownload, stel je voor dat ze zich in Detroit binnenkort weer bedenken. Bij GM wordt de Volt gezien als een van de laatste strohalmen, een potentiële kurk om op te overleven. Vandaar dat nu dus alles uit de kast gehaald wordt om de Volt in de markt te zetten. En blijkbaar mag daarbij ook meegelift worden op de cultstatus van de EV1. Hollywood moet de Volt tenslotte ook gaan omarmen...

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.