Nederland gidsland?

TomTom Go
Mochten we in 2020 massaal met elektrische auto's rijden, dan komt het er op neer dat er binnen niet al te lange tijd de eerste grote stappen gezet gaan worden. Oftewel we staan nu aan de vooravond van een revolutie. Verschillende spelers, zowel publiek als privaat, roepen dat Nederland in deze revolutie een voortrekkersrol moet spelen. Dat klinkt goed bedoeld en ik wil geen doemdenker zijn, maar ik heb sterk het idee dat het daar al te laat voor is, als er überhaupt al een kans geweest is op een gidsende rol voor Nederland.
Een aantal elektriciteitsmaatschappijen heeft zich inmiddels op de elektrische auto gestort en lijkt pionierswerk te verrichten, maar uiteindelijk is de kans groot dat we hier gewoon iets volgens een Europees model krijgen.
De CEO van een Nederlandse dochter van een Duitse elektriciteitsmaatschappij wist me te vertellen dat zij de markt hier te lande wel aftasten, maar dat 'het grote plan' dadelijk gewoon van de moedermaatschappij zal komen. Binnen het concern zou het volgens de CEO namelijk een lappendeken worden wanneer elk land z'n eigen systeem met laadpaaltjes mag ontwikkelen. Waarom overal het wiel uitvinden? Hoe Nederlands Nuon en Essent nu nog lijken, eenmaal onder buitenlandse invloed lijkt het mij sterk dat ze hier maar een beetje mogen freewheelen. Zeker wanneer we van de Noordkaap tot de Middellandse Zee onze accu's willen opladen, zou het fijn zijn wanneer we met één universeel systeem te maken krijgen. Net zoals met de gsm. Het lijkt me dan ook een illusie dat we hier nog een gidsende rol kunnen spelen.
Niet veel anders is het met de auto's zelf. Met een paar honderd omgebouwde Golfjes winnen we de oorlog natuurlijk niet, en voordat u over NedCar begint: dat is gewoon een assemblageplaats van Mitsubishi waar vooralsnog geen elektrische auto van de band zal rollen. Alle goede bedoelingen van een handje vol entrepreneurs ten spijt, we missen gewoon een industrie die op grote schaal volwaardige elektrische auto's kan bouwen. Hoogstens dat we iets kunnen betekenen in de toeleveringssfeer, het is namelijk niet zo dat we absoluut geen kennis in huis hebben. Wie weet zit er ergens op een Nederlandse high tech campus wel een bedrijf dat geavanceerde printplaten voor de laadpaaltjes kan maken, maar gidsen lijkt me toch echt een brug te ver.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.