AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Naar de schroothoop!

Naar de schroothoop!
"Wanneer we alle auto's van pak 'm beet tien jaar en ouder van straat zouden halen, zou het eigenlijk niet echt meer nodig zijn om auto's te ontwikkelen die nog schoner zijn dan wat er nu van de band komt om toch tot een beter milieu te komen". Deze uitspraak deed Dr. Tobias Lösche - Ter Horst, chef ontwikkeling dieselmotoren bij Volkswagen vorige maand tijdens een gesprek dat ik met hem had tijdens de presentatie van de Volkswagen Passat Bluemotion. Klinkt leuk zo'n opmerking maar het lijkt weinig realistisch.
Vorige week belandde er een persbericht van Opel in m'n mailbox met de kop: ecoFLEX-Umweltinitiative: Zuerst verschrottet Opel "alte Stinker". Ze denken er bij Opel dus net zo over als Lösche – Ter Horst en voegen direct de daad bij het woord. Volgens het bericht krijgt iedereen die in Duitsland een nieuwe Opel koopt bij de dealer 1.000 euro premie om z'n oude auto te laten verschrotten, ongeacht het merk van de oude auto.
Een mooi neveneffect van deze actie is dat het dan in principe ook veiliger zou moeten worden, want die vieze oudjes hadden vaak nog geen ABS, airbags etc. Misschien iets voor de zorgverzekeraars om ook een bijdrage aan de vervroegde afvoer te leveren?

Lezersreacties (45)

Reageren