AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mooi jaar
15
Januari zal qua autoverkopen een spectaculaire maand zijn. Vanaf februari worden allerhande nieuwe belastingen ingevoerd, waardoor heel veel auto's spectaculair duurder worden. Wie dus overweegt in 2008 een flinke auto aan te schaffen die op de milieuweegschaal nadeligt scoort, kan het beste in januari gaan rijden. Dan ontloop je een behoorlijke factuur die je later in het jaar wél zou krijgen. Plus dat je auto tóch in 2008 op kenteken staat. Dat is dan weer goed voor de restwaarde over een aantal jaar, als niemand toch meer precies weet wanneer die dure belastingen in zijn gegaan en je op dat moment meeprofiteert van de betere opbrengst. Er vanuitgaande dat tegen die tijd niet met terugwerkende kracht op oudere auto's allerlei griezelige heffingen zijn losgelaten. Maar de overheid heeft volgens mij nog een prachtige bonus achter de hand om na februari de verkopen tóch peil te houden. Want je zult zien dat juist als ongeveer met Pasen de dip compleet is het nieuwe kenteken uitkomt – en dat willen veel mensen toch wel heel graag hebben. En zo zal 2008 toch in z'n geheel een heel mooi jaar gaan worden – voor de fiscus – met een recordaantal registraties.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs