Mitraillerende voorliggers

Autoruitschade
Op zoek naar een zo stil mogelijke ondergrond, is Rijkswaterstaat een proef gestart met een wegdek van, jawel, rubber. Naar verwachting is dit elastische wegdek zo'n acht decibel stiller dan gewoon asfalt en vier stiller dan het Zeer Open Asfalt Beton, ofwel ZOAB. Het innovatieve wegdek is afkomstig uit Japan. In Nederland is het nog niet eerder toegepast, en daarom weten we niet hoe het zich op de lange termijn zal houden. Halverwege 2010 hoopt Rijkswaterstaat de eerste resultaten van de proef bekend te maken. En als die positief zijn, dan nog rijden we er niet één, twee, drie op met z'n allen. Da's in ieder geval goed nieuws voor autoruitspecialisten. Waarom? U en ik rijden voornamelijk op ZOAB. Dit ZOAB, dat in Nederland op grote schaal is toegepast, heeft tal van voordelen. Het wateropnemend vermogen en de geluidsreducerende eigenschappen zijn de sterke punten van het asfalt met open structuur. Maar periodes van vorst afgewisseld met die van dooi, daar kan het slecht tegen. Aan de oppervlakte laten steentjes los, en worden regelmatig door auto- of motorwielen opgewipt en tegen de voorruit van een achterligger aan gekatapulteerd. En de kans dat u geraakt wordt, stijgt almaar. Autoruitspecialisten en verzekeraars constateren een toename aan ruitschades, en schrijven die voor een belangrijk deel toe aan het geschonden ZOAB. Dit wordt al sinds 1987 toegepast en lijkt materiaalmoe. Al het groot en minder groot onderhoud door Rijkswaterstaat aan de weg, kan niet verhelen dat die vermoeidheidsverschijnselen van het ZOAB exponentieel toenemen. Da's geen geruststellende gedachte met de wintermaanden voor de deur. Hopen dus maar dat die een beetje zacht uitvallen, anders moeten we tot ver in de komende zomer bedacht zijn op aanslagen op onze auto door steentjes mitraillerende voorliggers.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.