Mini van Bertone
maar de scooter-achtige tweewieler van BMW. Bertone, het Italiaanse designhuis en specialist in het bouwen van kleine series investeerde destijds in een productielijn waar jaarlijks 27.000 C1's vanaf moesten rollen. Maar helaas, het verkoopsucces bleef uit en de tweewieler werd voortijdig uit productie gehaald. Een beetje zuur verhaal dus voor de Italianen. BMW lijkt nu een ere schuld in te lossen en Bertone te compenseren voor het C1-debacle. De Italiaanse carrossier gaat kleine series van de Mini maken, per jaar zo'n 2.000 stuks. Kale koetswerken worden vanuit Engeland richting Turijn verscheept om daar afgebouwd te worden als bijvoorbeeld Mini Cooper S John Cooper Works GP.
zijn, maar in de jaren zestig en zeventig kwamen er ook al Coopertjes uit Italië. Deze werden bij het Milanese Innocenti (onder andere bekend van de Lambretta scooters) in elkaar gezet. Later ontwierp Bertone een rechthoekig carrosserietje en ging het karretje (nog steeds op basis van Mini-techniek) door het leven als Innocenti Mini. Na inmenging van Alejandro De Tomaso waren ze er zelfs als Innocenti Mini De Tomaso, en in de jaren tachtig ook met Daihatsu turbo- en dieselmotoren. Maar goed, ik ben benieuwd of Bertone zich dit maal tot de Mini beperkt en de rechthoekige gedrochten achterwege laat.
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
