AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Met geld is alles te koop
Tenminste, bijna alles. In de Formule 1 is er een omslagpunt dat het niks meer uitmaakt; of je nu 300 of 400 miljoen uitgeeft, dat is niet meer bepalend voor het wel of niet halen van de wereldtitel. Kijk maar naar Renault, dat aanzienlijk minder te verteren heeft dan Ferrari en Toyota.
Op Le Mans daarentegen is de overwinning nog steeds te koop. En dat is precies wat Audi dit jaar gedaan heeft. Tegen beter weten in hoopte ik op een spannende race. Maar al snel bleek dat er geen maat stond op de almachtige formatie uit Ingolstadt. Kon ook bijna niet anders. Waar de voorbereiding van Jan Lammers bestond uit een paar rondjes shake-down op Zandvoort, legde Audi vele, vele duizenden testkilometers af. Uiteraard werd ook een langeduursimulatie gedaan. Echter geen 24 uur achter elkaar, maar 30 uur. Deutsche Gründlichkeit ten top. In totaal is een kleine tweehonderd man technisch personeel betrokken geweest bij de voorbereiding en de uitvoering van les vingt-quatre heures. Tel daarbij nog eens vijfhonderd man personeel om de ruim duizend gasten in de watten te leggen met champagne, kreeft, dj's, massage, helikoptervluchten en nog heel veel meer, en het zou uitermate beschamend zijn geweest als Audi, dat ongetwijfeld tientallen miljoenen in het project heeft gestoken, níet had gewonnen.
Het mag een klein wonder heten dat het kleine, vijftienkoppige Racing for Holland zo lang voorin mee wist te strijden. Aan de andere kant werden Lammers & Co een beetje gedold; langs de baan was duidelijk zichtbaar dat de twee R10's zich regelmatig inhielden. Ze reden niet harder dan strikt noodzakelijk. Dat bleek wel toen de Audi met nummer 7 in de problemen kwam. Om de verloren tijd in te halen, gingen de rondetijden ineens een handvol seconden omlaag. Commercieel was het ongetwijfeld een groot succes (zeker voor Audi, dat historie schreef door voor het eerst met een dieselmotor te winnen), sportief gezien was de 74e editie van de 24 Uur van Le Mans een aanfluiting. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar volgend jaar, als Peugeot de degens gaat kruizen tegen het merk met de vier ringen. Hoe dik de portemonnee ook, dan moeten ze er weer écht voor knokken.
Plaats een reactie
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs