Maserati samen met Alfa

Maserati 4200 Gran Sport
Fiat heeft besloten Alfa Romeo en Maserati binnen één groep onder te brengen. Dat betekent dat Maserati losgemaakt wordt van Ferrari. Toen het merk, met het logo dat gevormd wordt door een drietand, onder de vleugels van Ferrari werd gebracht, leek dat een goed idee. Maserati kampte al tijden met kwaliteitsproblemen. Ferrari had dit soort problemen ook gekend, maar in de loop van de tijd waren die opgelost. Het sportieve merk Maserati zou kunnen profiteren van de ervaring die was opgedaan bij het nog sportievere merk met het steigerende paard. Maar veel verder dan goede voornemens lijkt dat plan niet te zijn gekomen. Nu zijn er dus weer nieuwe gedachten over hoe het andere klassieke sportwagenmerk uit het slop te halen. Maserati laten opereren onder de paraplu van Ferrari is bij nader inzien toch niet zo'n goed idee. Het is logisch dat er binnen zo'n samenwerkingsverband techniek van Ferrari naar Maserati zou gaan. Maar dat is dure techniek en daardoor zou de prijs van een Maserati op een hoger niveau komen te liggen dan waar Fiat het merk wil positioneren. Als er samengewerkt wordt met Alfa, kunnen er veel minder prijzige Maserati's worden geproduceerd. Het ligt voor de hand dat de twee merken bodemgroepen en motoren gaan delen. Over wat het samengaan tussen de twee sportieve merken met een lange historie moet opleveren zijn nog geen concrete plannen bekend. Er is in de loop van de jaren al heel wat met Maserati gesold. De aanloop tot het ontstaan van het merk werd genomen in  het begin van de twintigste eeuw, toen de broers Alfieri en Bindo Maserati bij automobielfabrikant Isotta-Frachini werkten. Alfieri begon in 1914 een eigen bedrijf in de buurt van Bologna en niet lang daarna kwamen Bindo en z'n andere twee broers Ettore en Ernesto bij hem werken. Ernesto ging in de jaren twintig met een door het bedrijf gebouwde auto aan wedstrijden deelnemen. In 1925 bouwde het bedrijf – voor een opdrachtgever - de eerste Grand Prix-wagens en nog datzelfde jaar verschenen de eerste echte Maserati's; wagens getooid met als beeldmerk de drietand die het wapen van Bologna is. In 1933 werd de fabriek door een nieuwe eigenaar overgenomen en in 1941 verhuisde de productie naar Modena. In 1969 verwierf Citroën een meerderheidsbelang in Maserati. In 1975 – toen de Fransen de fabriek wilden sluiten – redde Alejandro De Tomasso het merk. Vervolgens kwam het – zoals andere roemruchte merken als Lancia  en Alfa Romeo in handen van Fiat. Tot nu toe heeft de sukkelende automobielfabrikant Maserati niet tot een succes kunnen maken. De samenvoeging met Alfa is de zoveelste poging het nog altijd tot de verbeelding sprekende merk uit het slop te krijgen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.