Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Loop of sloop

88
Loop of sloop
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
11 augustus 2014 om 16:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Die pijn van de onrendabele youngtimer, gezond maar boekhoudkundig terminaal. Ik hoor het treurige verhaal van de man die zijn CX Break – een Serie I, waar vind je ze nog? - tegen sloopvergoeding naar het autokerkhof wil brengen. Zijn grande dame kwam probleemloos door de apk, maar op Marktplaats vangt hij niet meer dan bij de sloop en zo'n doorleefde sloep weer in concoursstaat brengen kost het godsvermogen dat je aan zo'n auto toch nooit terugverdient. En natuurlijk tonnen gelopen, dus geen verzamelaarsobject.

Zo'n auto op de rand van de economische afgrond hebben we hier nu ook staan. Oké, hij moet een nieuwe distributieriem. Op het verbruik knappen belangstellenden op koopjesjacht bij voorbaat af: hij loopt 1 op 9. Aan de carrosserie zit voor naar schatting duizend euro werk; schaafjes rond de wielkasten, een deuk in de dorpel. Voor de lelijke snijwond in de linkerachterdeur is de simpelste oplossing een nieuw portier.

De oplossing ligt letterlijk binnen handbereik. In het dorp staat een opgegeven Lybra – geknapte distributieriem, jawel - in dezelfde kleur. Het is te overzien, met een beetje geluk heb ik voor twee mille een klokgaaf Italiaans sedannetje van een roemrijk huis. Moet ik weliswaar gaan sparen voor het onderhoud, het blijft een auto met karakter; liefde is blind.

Maar wat heb ik dan? Een Lancia Lybra met een vleugellamme vijfcilinder en veel dorst. Technisch bezien is er geen enkele reden hem naar de sloop te brengen. De motor heeft maar 70.000 kilometer gelopen en afgezien van die riem, die gewoon preventieve vervanging is, is dit goed onderhouden exemplaar op orde.

Hoewel…

'Maak eens een rit', zegt E., die net zo hard met het dilemma worstelt; 'hij rijdt zo leuk'. De proefrit bevestigt die bevinding, tot ik ontdek waarom ik op die heerlijke alcantarastoelen zo ontzettend zit te zweten: de airco is zo dood als een pier. Misschien is het alleen een kwestie van bijvullen, maar dit is een Lancia, optimisme is dom. Verdomme, dit is de druppel, dit Lybra'tje wordt too much trouble. Als we niet snel een kundige knutselaar vinden die bereid is met veel hartstocht en veel euro's water naar de zee te dragen, is het einde verhaal.

En zo dragen we ze dezer dagen massaal ten grave, auto's waarvan we later zullen zeggen: ach, toen wisten ze nog wat stijl was. Hun romantiek is niet houdbaar. We laten dat mooie Italiaantje met harde argumenten vallen, maar we voelen ons pijnlijk medeschuldig aan de wegwerpcultuur die alles sloopt waarvan we ooit intens hebben gehouden.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
88 Bekijk reacties

Lezersreacties (88)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden