Liever de herinnering

Mercedes 190
Twintig jaar geleden had ik rijles in een Mercedes 190 D, een 2,5 liter. Destijds helemaal top of the bill. De brommende vijfcilinder leverde 90 pk bij 4.600 toeren en 154 Nm bij 2.800 omwentelingen, nog lekker zonder turbo. Voor de sprint van nul naar honderd had die auto ruim 15 seconden nodig, een acceleratiewaarde waar ook de geoefende leerlingen niet aan kwamen. Maar ach, wat maakte het uit, bij het bekwamen in de onderdelen 'straatje keren', 'bocht achteruit' en 'file parkeren' had je dat vermogen helemaal niet nodig. Wat ik me nog weet te herinneren is dat het wekelijkse uurtje les dankzij die Baby-Benz gewoon een prettige tijdsbesteding was.
Inmiddels is het 2007 en afgelopen week konden we op locatie rijden met de nieuwe C-klasse (zie ook de nieuwe AutoWeek die vanaf morgen in de winkel ligt). Voor de aardigheid had Mercedes bij die presentatie ook de voorgangers van de nieuwe C in een plantsoentje opgesteld, inclusief de 190. Ik kon het niet laten en ben er even in gaan zitten. Alles ademde nog precies de sfeer uit van toen, inclusief de geur. Even waande ik me weer in die maanden voor ik m'n felbegeerd roze papiertje in ontvangst kon nemen.
Omdat ik net uit een verse C 320 CDI stapte, was de hernieuwde kennismaking met die 190 even een cultuurschok. Hoewel ik nog bijna dagelijks 190's zie rijden, bleek de oude fijne 190 uit mijn herinneringen plotseling toch wel erg gedateerd. Het was maar goed dat ik niet met die tentoongestelde auto kon rijden, ik ben namelijk bang dat dat helemaal onthutsend zou zijn. Die nieuwe 320 CDI is namelijk goed voor 224 pk en maarliefst 510 Nm, dit laatste overigens al vanaf 1.600 toeren (en dat houdt-ie gewoon vast tot 2.800 toeren). En de sprint van nul naar honderd? Daar heeft de 320 CDI 7,7 seconden voor nodig. Exact de helft van de tijd van die oude 190D 2.5. Tja, soms is het beter om herinneringen te houden zoals ze zijn.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.