Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Less is more

16
Een donut tijdens de Caterham Experience
  • Alexander Inia
  • Weblogs
27 augustus 2007 om 11:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Lots of Trouble, Usually Serious. Dat is waar het kopen van een Lotus garant voor staat, aldus een aantal cynische autokenners. Waar of niet, alweer 50 jaar geleden bracht het Engelse sportwagenmerk ons de Super 7. Het was een auto waarmee Lotus bij uitstek haar filosofie uitdroeg: om een ideale sportwagen te maken, moet je het gewicht zoveel mogelijk beperken. Het merk maakt de auto al lang niet meer, maar verscheidene kleine fabrikanten hebben het erfgoed van de Seven op zich genomen. Natuurlijk ons eigen Donkervoort, maar vooral de Engelse specialisten van Caterham en Westfield zijn de filosofie van Lotus-oprichter Colin Chapman trouw gebleven.
En terecht, kan ik wel zeggen na afgelopen zaterdag. Toen mocht ik in de buurt van Lelystad deelnemen aan de Caterham Experience, die dit jaar voor het eerst werd georganiseerd door importeur Van der Kooi Sportscars. "Jullie zullen vanochtend meer plezier hebben dan jullie ooit met je kleren aan hebben gehad," sprak de op Rowan Atkinson lijkende instructeur van Caterham vooraf. Er was geen woord van gelogen, want de puristische Caterhams boden rijplezier waar moderne auto's ondanks hun dikke motoren met geen mogelijkheid aan kunnen tippen.
Want ook al hadden de aanwezige auto's 'maar' 150 pk, bij een leeggewicht van ongeveer 500 kilogram betekent dat een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in minder dan 6 seconden. Het programma bestond uit drie uitdagende handelingparcours, waar het niveau steeds verder werd opgevoerd. Elk rondje eindigde standaard met een donut van 360 graden. Omdat je bij wijze van spreken bijna op de grond zit, heeft het rijden in zo'n Caterham dimensies die je met een normale auto nimmer kunt bereiken.
En denk niet dat de spirituele opvolgers van de Lotus Seven veredelde skelters zijn: op de in Engeland populaire 'trackdays' en op de Nordschleife rijden de topversies van Caterham, Ariel en Donkervoort de gevestigde orde onder de sportwagens helemaal zoek.
Je hoeft met andere woorden echt geen zware snelheidsovertredingen te maken om van het autorijden te genieten, integendeel. Later koop ik dus een afgelegen boerderij, asfalteer ik het weiland en parkeer ik zo'n lichtgewicht sigaar in de schuur. "Less is more," Chapman sloeg de spijker op zijn kop.
16 Bekijk reacties

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden