Landwind
Maar
goed, de Landwind, het leed is weer geleden. Als het waar is wat de
wielrijdersbond en haar buitenlandse evenknieën beweren, dan wordt er
hier te lande een uiterst onveilige auto verkocht. Wat ik dan wil
weten: hoe heeft zo'n ding een typegoedkeuring gekregen? Als ik hoor
hoe onze kleine fabrikanten uit de Flevopolder (Donkervoort en Spyker)
hun best moeten doen om de juiste stempels onder de juiste formulieren
te krijgen voor dat ze een auto op de weg kunnen zetten, dan kan ik me
niet voorstellen dat de Chinese SUV zonder boe of bah gekentekend kan
worden. Natuurlijk, er zijn verschillende Europese omwegen om een
typegoedkeuring te bemachtigen, maar ergens zal zo'n auto toch een keer
ter keuring aangeboden moeten worden, is het niet in Nederland bij de RDW
dan toch zeker wel bij een zusterorganisatie. Of ben ik naïef en te
goed gelovig? Zijn er soms schimmige methodes om aan de felbegeerde
papieren te komen? In een individueel geval zou ik me dat nog kunnen
voorstellen, maar niet wanneer er scheepsladingen tegelijk naar hier
worden gehaald. Waar zit het lek?
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
