Laatste stuiptrekking

Austin Healey 100-6
In de laatste jaren is de Britse autoindustrie flink uitgekleed. Toen in april MG Rover failliet ging, was ook de laatste Britse massaproducent verleden tijd. Inmiddels zijn de overblijfselen overgenomen door het Chinese bedrijf Nanjing Automotive. En dat zit veel Engelsen niet lekker.
Na het faillissement van MG Rover is de Brit Krish Bhaskar druk bezig geweest de tent over te nemen. Dat is hem niet gelukt en nu heeft hij een ander plan bedacht om de Britse auto-industrie nieuw leven in te blazen. Hij wil in de Ryton fabriek in de West-Midlands Wolseley's, Riley's en Austin Healey's gaan bouwen. Nu worden er nog Peugeots 206 gebouwd, maar als die productie stopt, zal de fabriek waarschijnlijk dicht gaan; voor Peugeot is hij te ver verouderd.
Bhaskar wil onder de naam Riley een Mercedes CLS-concurrent gaan bouwen en het programma van Wolseley bestaat in zijn droom uit drie (!) SUV's. Austin Healey moet herleven met een assortiment van maar liefst vier sportauto's. Hij beweert zelf een miljard Britse ponden tot zijn beschikking te hebben en er zijn volgens hem ook externe financiers voor het project. "We hebben verschillende onderzoeken gedaan en er is bestaansrecht voor deze auto's," zegt hij. Daar geloof ik niets van. Austin Healey wil ik het voordeel van de twijfel geven, maar buiten Groot-Brittannië is er niemand onder de veertig te vinden die nog bekend is met Riley en Wolseley. En bij wie ze wel kent, hebben ze een discutabele naam. Het project van Bhaskar lijkt op een laatste stuiptrekking van de Britse auto-industrie. Ik vrees dat het echt over is. Probeer eerst maar eens de drie merknamen te kopen van respectievelijk de erfgenamen van Healey, BMW en Nanjing Automotive. Dat is al een hele opgave. Als je daarmee klaar bent Krish - en je hebt nog geld over - praten we verder.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.