AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Komt het dan toch goed met de Mito QV?
17
"Kan de Alfa Romeo Mito GTA het wel?" vroeg ik mij in februari af, toen ik mij zorgen maakte over het gebrek aan succes van de Mito. Alfa Romeo gaf mij voortijdig al een antwoord. Nee, want de Mito GTA komt (in ieder geval voorlopig) niet. De oorzaak ligt bij de - zucht, daar gaan we weer - recessie, waardoor de directie het onverstandig vindt om te investeren in zo'n nichemodel.
En dus zou de kleinste Alfa Romeo voor altijd het net wat te softe, plompe karretje blijven. Een wannabe-Mini, dus. Een beetje een verhaal zoals dat van Martijn Reuser, Arnold Bruggink en Leonardo. De grote belofte is er, maar op het moment dat het er echt op aankomt, gaat het toch fout.
Misschien wordt de Mito uiteindelijk echter toch een gevalletje-Loovens, dus een auto die na een wat anonieme start toch een succes wordt. De reden voor mijn optimisme? De onthulling van de Mito Quadrifoglio Verde. Het afstoffen van de legendarische naam is een uitstekende zet van Alfa Romeo: het 'Klavertje Vier' geeft de Mito eindelijk dat stukje Italiaanse flair mee dat zo chronisch ontbrak.
En dan die bodykit, elektrische dempers en de titanium wielen! Deze maken de Mito in een klap van een wat schaapachtig uit z'n ogen kijkende modeaccessoire tot een verkeersdeelnemer waar je rekening mee houdt. Precies wat de auto nodig heeft: een Alfa Romeo moet liefhebbers inpakken met sportiviteit en een stoer uiterlijk, niet met een geforceerd ingebouwde aaibaarheidsfactor.
Maar de beste eigenschap van de Quadrifoglio Verde heb ik nog niet eens genoemd: z'n CO2-uitstoot. Want met 139 gram per kilometer komt dit 170 pk sterke bommetje in aanmerking voor twintig procent bijtelling, iets wat aartsrivaal Mini Cooper S niet weet te presteren. Leaserijders van Nederland, neem jullie verantwoordelijkheid en kies voor de spannendste twintigprocentsauto die op de markt is!
En dus zou de kleinste Alfa Romeo voor altijd het net wat te softe, plompe karretje blijven. Een wannabe-Mini, dus. Een beetje een verhaal zoals dat van Martijn Reuser, Arnold Bruggink en Leonardo. De grote belofte is er, maar op het moment dat het er echt op aankomt, gaat het toch fout.
Misschien wordt de Mito uiteindelijk echter toch een gevalletje-Loovens, dus een auto die na een wat anonieme start toch een succes wordt. De reden voor mijn optimisme? De onthulling van de Mito Quadrifoglio Verde. Het afstoffen van de legendarische naam is een uitstekende zet van Alfa Romeo: het 'Klavertje Vier' geeft de Mito eindelijk dat stukje Italiaanse flair mee dat zo chronisch ontbrak.
En dan die bodykit, elektrische dempers en de titanium wielen! Deze maken de Mito in een klap van een wat schaapachtig uit z'n ogen kijkende modeaccessoire tot een verkeersdeelnemer waar je rekening mee houdt. Precies wat de auto nodig heeft: een Alfa Romeo moet liefhebbers inpakken met sportiviteit en een stoer uiterlijk, niet met een geforceerd ingebouwde aaibaarheidsfactor.
Maar de beste eigenschap van de Quadrifoglio Verde heb ik nog niet eens genoemd: z'n CO2-uitstoot. Want met 139 gram per kilometer komt dit 170 pk sterke bommetje in aanmerking voor twintig procent bijtelling, iets wat aartsrivaal Mini Cooper S niet weet te presteren. Leaserijders van Nederland, neem jullie verantwoordelijkheid en kies voor de spannendste twintigprocentsauto die op de markt is!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs