Klassieker voor alledag
dagelijks-gebruik. Naast de nodige Volvo Stationcars (soms met een heel lang leven achter de rug) wordt het straatbeeld verlevendigd met oude Mercedessen. Geen gare 190's met verchroomde spatbordranden of ander bespoilerd spul op foute wielen, maar nette ex-taxi's. En het worden er steeds meer, keurige W123's zonder opsmuk. Sommigen zijn uit garages van bejaarde Duitsers weggehaald, anderen zijn door restaurateurs in onberispelijke originele staat teruggebracht. Dertig jaar na z'n introductie beleeft de misschien wel betrouwbaarste Mercedes ooit gebouwd een tweede jeugd. Opvallend genoeg zijn het niet alleen maar de 25-plussers (en dus belastingvrije types), maar ook verrassend veel jongere exemplaren die langs de stoep staan. Niet zelden zijn ze voorzien van moderne kinderzitjes op de achterbank en worden deze auto's gekoesterd door trotse vaders (moeders zie ik vaker met de genoemde Volvo's).
auto's. Na tien minuten bleek er vooraan de stoet een door z'n veren gezakte, walmende auto met taxibord op het dak en knipperende alarmlichten stapvoets te rijden. Inderdaad het was een W123. Ik werd getroffen door een dodelijke blik van opzij. Er hing een pijnlijke stilte bij ons in de auto. Hier viel niets meer te redden. Argumenten als "Dat kan met nieuwe auto's ook gebeuren" en "Er zijn maar weinig auto's van die leeftijd die nog voor dagelijks werk ingezet worden" waren tegen dovemansoren. Er komt nu een jonge Zweedse stationcar...
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
