Karakterloze auto's: the battle
Wat maakt een auto leuk of niet leuk? Al is het een behoorlijk rekbaar begrip, maar 'karakter' is voor mij een toverwoord. Als een auto maar karakter heeft, is-ie al snel leuk. Wat daarvoor nodig is, is lastig. Zo is sportief zijn zeker een plus, maar een wat 'saai' rijdende auto met een comfortabel onderstel kan absoluut karakter hebben. Om met dit voorbeeld te beginnen: een Citroën C6 bulkt van karakter, net als een Mercedes E-klasse. Ook zijn er weinig kleine auto's die ik karakterloos noem. Een Aygo, een Yaris: beide leuke autootjes. Dat ik twee Toyota's aanhaal, is geen toeval. Dat merk heeft sinds ik dit vak doe de twee meest karakterloze auto's in het gamma die er bestaan. (En ja, dat is een mening: de mijne.) De Auris en de Avensis. Kan het saaier? Zelfs een Prius is stukker leuker dan een Auris, omdat de bijzondere aandrijflijn en aparte vormgeving die auto nog iets bijzonders geeft. Maar een Auris. Allemachtig zeg. Wat een hoop emotieloos metaal op wielen. Vervoermiddel pur sang. Niet meer, Brengt u van A naar B en gaat nooit stuk. De Avensis is al net zo erg, zo niet erger. Een 2.0 met CVT.... Zzzzzzzzz.

Roy Kleijwegt
Autojournalist
Roy Kleijwegt (1981) heeft Journalistiek gestudeerd en liep in 2004 bij AutoWeek stage. Hij werkte daarna een aantal jaar bij het vakblad Automotive maar keerde hij in 2008 terug bij AutoWeek als testredacteur en politiek expert. Hij houdt van supercars en lichte sportwagens, van moderne auto's met coole gadgets en de mensen achter bijzondere automerken. Waar velen de opkomst van EV’s zien als een ramp, vindt Roy de transitie bijzonder interessant. Evengoed zijn zijn favoriete auto’s hoogtoerig en atmosferisch: hij moest een traan laten tijden het testen van een Ferrari 812 Superfast. Roy heeft weinig met klassiekers, hoewel de liefde voor youngtimers groeit nu hij ouder wordt. Hij reed in zijn vrije tijd op z'n Kosmic Rotax kart maar die is door tijdgebrek verkocht. In zijn vrije tijd geniet hij van sporten, poker en zijn gezin. Roy heeft veel interesse in BPM-wetgeving en andere politieke zaken en probeert op dat vlak de mopperende Nederlander uit te leggen hoe dingen werken. Voor zijn eigen deur staat een Tesla Model 3.