JIJ bent autojournalist...

Uncle Sam
Interessant onderzoek van bureau Trendlight. Zij onderzochten 889 autojournalistieke krantenartikelen en kwamen tot de conclusie dat daarvan 715 stuks positief zijn en 164 negatief. De autojournalistiek zou daarom te weinig kritisch zijn, concludeert De Nieuwe Reporter. Jammer genoeg komt de tijdschriftjournalistiek in het onderzoek geheel niet ter sprake. Bij De Nieuwe Reporter wordt naar aanleiding van het onderzoek de vraag gesteld of objectieve autojournalistiek wel bestaat. En zo komen ze tot de conclusie dat JIJ de nieuwe autojournalist bent.
Hoe dat kan? Omdat de consument uit de krant niet wijzer wordt over welke auto goed of slecht is, neemt hij zijn toevlucht tot het internet. Daar stuit hij op fora en weblogs waarin schijnbaar objectieve meningen over auto's worden gegeven. Steeds meer mensen gaan bijvoorbeeld bij het AutoWeek-forum te rade over welke auto ze moeten aanschaffen. Tel daar onze MyReview-rubrieken nog eens bij en je kan via internet een heel objectieve mening een auto vormen. Daarvoor ben jij – en tienduizend andere autojournalisten verantwoordelijk.
Maar helaas: de informatie die je vindt op internet is volgens De Nieuwe Reporter ook niet helemaal vrij van subjectiviteit. Wie zich wendt tot een forum dat is gespecialiseerd is in een bepaald merk of type, heeft als gesprekspartners altijd liefhebbers van dat merk of type – en die zijn altijd bevooroordeeld. Nergens is de Renault 11 zo'n mooie, goede en geweldige auto dan op het Renault 11-forum. Op een algemeen forum, zoals bij AutoWeek, zitten ook liefhebbers die hun merk soms met hand en tand verdedigen. Je moet op het internet dus goed tussen de regels door lezen voordat je een conclusie trekt.
De gevestigde autojournalistiek is dus toch zo gek nog niet. Een testredacteur gooit tijdens het maken van een verhaal zijn voorkeuren overboord en komt tevoorschijn met een objectief verhaal. Natuurlijk brandt hij daarbij een auto of merk niet  af. Daar gaat het helemaal niet om. Een autojournalist vraagt zich af:  krijgt de klant waar voor z'n geld. Klopt het wat er door de fabrikant wordt beloofd? Zijn er in vergelijking met dat aanbod andere, betere spelers in de markt? Omdat ze in veel auto's rijden, weten ze wat er in de markt te krijgen is.
Op een forum zul je, de goede niet te na gesproken, dat niet altijd vinden. Wél is het handig om ervaringen van andere consumenten te bekijken, maar om alleen daar op af te gaan, is wat kort door de bocht.

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.