Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Ik wil de grootste zijn!

44
Ik wil de grootste zijn!
Nic de Boer
  • Nic de Boer
  • Weblogs
23 oktober 2007 om 15:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
General Motors en Toyota strijden dit jaar om de titel van grootste autofabrikant van de wereld. Best belangrijk nieuws, want als het Toyota lukt, wordt de Amerikaanse autogigant voor het eerst in zeventig(!) jaar van de troon gestoten. Het lijkt er op dat de bedrijven elkaar nauwlettend in de gaten houden. Na het tweede kwartaal verschilden de productieaantallen maar 39.000 stuks – een fractie als je in aanmerking neemt dat het om miljoenen auto's gaat. Na het derde kwartaal gaat GM aan kop: 7,05 miljoen tegen 7,06 miljoen stuks. Waarom doen GM en Toyota dat? Welk belang hebben ze er bij om de grootste te zijn? Het is in deze tijd van duurzaamheid en milieu toch nauwelijks reclame te noemen dat je van iedereen de meeste auto's produceert. En dan de aantallen waar het om gaat. Ik sta er altijd al van verbaasd dat het mogelijk is om in een klein land als Nederland een half miljoen nieuwe auto's aan de man te brengen. Maar wat dacht je van een jaarproductie van dik negen miljoen auto's voor zowel Toyota als General Motors? Wie gaan al die auto's kopen? Of worden ze alleen maar geproduceerd en wordt later wel bekeken hoe ze weer van de voorraadvelden verdwijnen? Alleen maar om de ander voor te blijven als de grootste. Ik ben nogal wantrouwend van aard en ik vind de verschillen té klein om te geloven dat het toeval is dat beide concerns zo veel auto's produceren. Met name bij Toyota lijkt de groei van de afgelopen jaren onstuitbaar. Mij benieuwen wanneer daar de terugslag komt. Té snel groeien is nooit goed. En ten koste van alles de grootste willen zijn, al helemaal niet.
Nic de Boer

Nic De Boer

Autojournalist

Al van jongs af aan ben ik autogek en verslind ik autoblaadjes. Ik wist dus ook al vroeg wat ik wilde worden: het werken bij een titel als AutoWeek lag voor de hand. Mijn eerste klus bij AutoWeek was het bemensen van de nieuwsdesk. Saillant detail: het allereerste bericht dat ik ooit schreef, was de aankondiging van de prijzen van de CityRover – een auto die achteraf nooit is gekomen. Toch was het helemaal in mijn straatje want ik heb een voorkeur voor auto’s die buiten het normale vallen en een bijzonder verhaal hebben. Sinds enige jaren ben ik occasionredacteur en werp ik mijn op als Beschermheer van de Roestplek. Moderne auto’s vind ik weldegelijk interessant maar een auto die al een tijdje ‘geleefd’ heeft, zegt me een stuk meer. Mijn eerste auto was een Citroën ID19B uit 1969. De nieuwste auto die ik ooit kocht, is uit 2002 en de kans is maar heel klein dat ik ooit een auto van later datum aanschaf.

  • Facebook
44 Bekijk reacties

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Nic De BoerLaatste blogs vanNic De Boer

  • Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

    Audi A6 - Occasion Aankoopadvies

    504
    • 12 mei 2018
  • Mitsubishi Outlander - Occasion Aankoopadvies

    Mitsubishi Outlander - Occasion Aankoopadvies

    69
    • 17 maart 2018
  • Kia Picanto - Occasion Aankoopadvies

    Kia Picanto - Occasion Aankoopadvies

    54
    • 10 februari 2018
  • Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

    Ford Fiesta - Occasion Aankoopadvies

    59
    • 3 februari 2018
  • Opel Insignia - Occasion Aankoopadvies

    Opel Insignia - Occasion Aankoopadvies

    97
    • 27 januari 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden