Hypermilen, omdat het kan

Gerhard Plattner rijdt Seat

Zo veel mogelijk kilometers uit een liter, wie wil dat nu niet? Zo haal je maximaal rendement uit een volle tank. Er zijn mensen die dat geen ene moer interesseert, maar een groot deel van de automobilisten houdt bij een tankbeurt het verbruik bij. Door te rekenen of door de boordcomputer te raadplegen. Met mijn youngtimer (Audi 100 1.8, 1988) pers ik tenminste 1.000 kilometer uit een volle tank benzine. Inderdaad, de tankinhoud bedraagt 80 liter.... Overigens is het vat dan nog niet leeg, maar de meter hangt dan al een tijdje in de rode zone. En dan heb je nog de zogeheten hypermilers. Die gaan écht tot het uiterste. Een hypermiler haalde een verbruik van 1,10 l/100 km met zijn Honda Insight en weer een ander liet 1,73 l/100 km noteren voor zijn Prius. Vraag mij niet hoe ze het doen, het lijkt mij schier onmogelijk.

Ook zo'n beroemdheid is de Oostenrijker Gerhard Plattner. Heeft ook al aardig wat records op zijn naam staan. In 2009 deed hij een rondje Europa in een Seat Ibiza Ecomotive, gemiddeld verbruik: 2,9 l/100 km. In 1992 zette hij al een keurige 3,78 l/100 km neer met een Audi 80 1.9 TDI. Een recent testweekje met de nieuwe Peugeot 508 daagde mij eveneens uit. Ik reed de eHDi met die 2Tronic zesbak. Vanaf de eerste kilometers viel het mij op hoe verbazingwekkend zuinig die auto is op constante snelheden. Na 1.400 kilometer gooide ik de tank vol en kreeg ik er 67 liter in (inhoud: 72 liter), ofwel een gemiddelde van 4,78 l/100 km. De boordcomputer zat er dus niet ver naast met zijn 1 op 21,0! Na het voltanken zag ik de actieradius oplopen tot maar liefst 1.680 kilometer!

Misschien maar eens proberen om die Plattner de loef af te steken en onder dat verbruik van die oude Audi 80 te gaan zitten? Dat moet toch kunnen met de hedendaagse techniek en een beheerste rechtervoet? Hoe zit het met het verbruik van uw auto? Onder of boven de fabrieksopgave?

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.