Hit of geen hit?

mindset prototype

Deze week in AutoWeek: mijn eerste live-kennismaking met de Mindset, de oogverblindende elektro-coupé die ex-VW-designtopman Murat Günak voor het gelijknamige Zwitserse bedrijf ontwierp. Hij is klaar voor de start. Bij Heuliez kan de vrijwel serierijpe auto eind dit jaar in productie, als Mindset de financiering rond krijgt.

Hij wordt duur. Expres, omdat de Zwitsers vinden dat de auto exclusief moet blijven. Sta niet te kijken van een halve ton of meer. Teveel? De vraag is of het in dit snobgevoelige segment verstandig is té scherp te calculeren. In het Amstel Hotel begon een heerlijke maar kwakkelende tomatensoep van een luttele vijf gulden tenslotte pas te lopen nadat het restaurant de prijs had verdrievoudigd.

Mijn vragen aan u: vindt u hem leuk? Zou u hem kopen? Wordt dit een hit of niet, als hij komt?

Weg met die SRV-wagen, hoor ik gezworen petrolheads al mokken, terwijl dit pretvervoer juist hun toekomstige behoeften op het oog heeft. Als het klimaatbeleid radicaliseert en nieuwe energiecrises de brandstofprijzen opdrijven tot excessieve hoogten, kan de alleenheerschappij van de brandstofmotor snel verleden tijd zijn. Dan moet het echte liefhebbers toch als muziek in de oren klinken dat ze in de naderende ecodictatuur niet in een Prius hoeven weg te kwijnen. Wie durft hem aan?

Ik wel. Ten eerste omdat ik dit een van de gekste, spannendste ontwerpen in jaren vind. Ten tweede omdat de Mindset een compleet nieuwe manier van rijden op de kaart zet. Het science fiction-achtige gesis van de elektromotor en de verbazingwekkende acceleratie van 0 tot 100 in circa 7 seconden verlenen hem zo'n onweerstaanbaar toys for boys-gehalte dat ik argument drie – zijn extreem lage emissiewaarden – niet eens in stelling hoef te brengen. Het is als autoliefhebber, niet als milieu-activist, dat ik de Mindset in mijn hart sluit. Dat krijgt een Prius niet van me gedaan.

De argumenten tegen elektrisch rijden zijn bekend. Beperkte actieradius, gebrek aan sound, het gewicht van de accu's, oplaadtijd. Elektrohaters mogen er graag op wijzen dat schoon rijden op vuile stroom, haha, verspilde moeite is. Op het gros van die bezwaren heeft de Mindset weerwoord. De actieradius, met maximaal 180 kilometer voldoende voor woon-werkverkeer, kan fors worden verlengd met de als extra leverbare range extender, een eencilinder benzine-aggregaat dat de lithium ion-accu oplaadt tijdens het rijden. Er is sound te over. Gewicht? Geen gram te veel. Zelfs met ingebouwde range extender blijft de auto onder de 900 kilo, zeker 30 % minder dan de gemiddelde compacte middenklasser.

Zonder die range extender, daar kan ik niet omheen, moet je met de Mindset op je tellen passen. Toch lullig als je met een bijna lege accu thuiskomt en onverwacht meteen weer weg moet, zonder hem bij te kunnen laden. Dan liever mét.

Met of zonder, ik hoop dat hij komt. Dit is een van de weinige modellen die ons anders naar auto's leren kijken. En iemand moet de eerste stap zetten, lijkt me.

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.