AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Het kan dus wel!
112
Het is al weer een jaar of zeven geleden dat ik de introductie van de tweede generatie Toyota Prius bijwoonde. De techniek van die auto heeft mij altijd aangesproken en al die jaren daarna heb ik mij afgevraagd waarom andere autofabrikanten er niets mee deden. Daar is inmiddels verandering in gekomen! Toyota heeft er tot op heden voor gekozen om de hybridetechniek in een bijzonder jasje te steken. Waarbij de windtunnel de vorm voor een deel dicteerde.
In een gesprek met één van de ingenieurs van Toyota, vroeg ik destijds waarom er geen hybrideversies van bestaande modellen op de markt werden gebracht. Van bijvoorbeeld de Corolla en de Avensis. Wat volgde was een goedbedoelde uiteenzetting in nagenoeg onverstaanbaar Engels, waaruit ik opmaakte dat het niet mogelijk is om deze techniek zonder meer toe te passen in andere auto's. De Prius is namelijk vanaf de tekentafel ontworpen op een hybride aandrijflijn. Zou je dit in een andere Toyota toepassen, dan krijg je te maken met een totaal andere gewichtsverdeling en misschien problemen bij de botsproeven van EuroNCAP, zo verklaarde de Japanner. Kortom, geen Avensis Hybrid. Groot was dan ook de verrassing toen Toyota vorig jaar de komst van de Auris Hybrid aankondigde. Het kan blijkbaar wel!
En nu staat die auto op de salon van Genève, productierijp. Met dezelfde aandrijflijn als de Prius en daarmee ben je verzekerd van goede prestaties en een laag verbruik, zo heb ik zelf ondervonden. Volgens Toyota is de hybride Auris net zo zuinig als de Prius, waarmee het merk ook nog eens bewijst dat die druppelvormige carrosserie geen vereiste is voor zulke cijfers. De prijs van de Auris Hybrid is nog niet bekend, maar als die lager ligt dan die van de Prius, wordt dit een gewilde leasebak en dankzij de vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting is hij voor de particulier ook interessant.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs