Harde Aksie
Actiemodellen nam ik altijd met een korrel zout. Veel meer dan kokosmatten, striping of speciale, naargeestige wieldoppen had de aanbieder vaak niet in het vat. Daarbij moest je van staal zijn om te willen rondrijden met het opschrift 'Laser' of 'Manager' op flanken of kofferbak. Wie zo nodig voor een dubbeltje op de eerste rang moest stond voor gek.
Dankzij de crisis krijgt de koopjesjager opeens dik waar voor zijn geld. Op de site actieauto.nl zie je hoe zwaar de dealerbranche het heeft. Vooral wie in de markt is voor een grote kan grof geld verdienen. Een van de meest spectaculaire aanbiedingen – op actieauto nog niet eens te vinden - heeft Volvo, dat van de V70 en S80 Limited Editions uitbrengt. Ze zijn er allebei als 2.0D en 2.4D voor respectievelijk €39.995.- en €45.995.-. Met een stoot extra's die het kokosgenre ver ontstijgen: RTI-navigatie, park assist, leren bekleding, cruise control, regensensor, Bluetooth en geile knopjes op het stuur. Climate control, radio/cd, elektrische ramen en lichtmetaal? Was al standaard. Totale waarde van een normale V70 2.0D: €51.375.-. Van de 2.4D: €58.865.- Steek je zomaar tot 13 mille in je zak. Dat is geen uitverkoop meer. Dat is weggeven.
Nu kom zelfs ik in verleiding. Veertig mille voor een reusachtige stationcar waar mijn Batavus-rijwiel in verdwaalt. Nul kilometer op de teller, echte garantie, zuinige diesel, geen APK, geen striping, en een uitgelezen kans de ondergang van het geliefde merk tenminste te vertragen. Voor leasers: de 80 krijgt een A-label, de 70 de B van Bijna.
Maak ik reclame? Nee; ik toon verbazing. Mind you: Een grote Volvo, geen uitloopmodel maar vers van het mes, daalt een hele klasse in waarde. Zo ernstig is de situatie dus.

Bas van Putten
Columnist/Schrijver
Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.