Handel is handel

Volkswagen Touareg V6 TSI Hybrid
Volkswagen New Compact Coupé Twin Drive-principeVolkswagen Studie Up LiteVolkswagen E-UpVolkswagen Golf TDI HybridHybride Touran Highbrid
Eerder deze week, vlak voordat de pers kennis mocht maken met het Detroitse autonieuws, kopten we met de tekst "VW: hybride heeft geen toekomst", een citaat uit de mond van de persvoorlichter van de Nederlandse Volkswagen-importeur. Zulke boude uitspraken zijn altijd goed voor een berichtje.
Wanneer echter een paar uur later de showvloer voor het journaille open gaat, presenteert Volkswagen een fraaie coupé met onder de motorkap... een hybride aandrijflijn. Ai, dit strookt niet helemaal met het eerdere bericht. Hebben we hier nu te maken met een concept zonder toekomst? Geen idee of die auto in de gepresenteerde vorm het productiestadium zal halen, wel weten we dat Volkswagen met verschillende hybride (en zelfs volledig elektrische) aandrijflijnen komt.
Weet de Nederlandse persvoorlichter dan niet wat er bij fabriek op stapel staat? Zeer zeker wel. Maar de Nederlandse importeur is geen fabrieksfiliaal doch een zelfstandige onderneming: Pon's Automobielhandel. Inderdaad, handel. Leuk dus dat ze in Wolfsburg allemaal nieuwe dingen bedenken, maar auto's die nog in de pijplijn zitten kun je als handelsonderneming op dit moment nog niet verkopen. De schoorsteen kan alleen roken van auto's die daadwerkelijk de showroom uit rollen. En daar staan ook al groene Volkswagens: naast de Bluemotion-modellen zet de Nederlandse importeur in op de aardgasmodellen en om dat een nog groener randje te geven wordt geflirt met de biologische variant van aardgas: groen gas. Het mooie hiervan is dat de aardgasauto's zoals de Passat en de Touran gewoon bij de dealer staan en dus direct te gelde gemaakt kunnen worden. Je bent tenslotte handelsonderneming of niet.
Als global player heeft Volkswagen ook rekening te houden met wat er elders op de wereld in zwang is, en dat is in bijvoorbeeld de VS hybride techniek. Misschien dat die duurdere techniek voor de Nederlandse markt minder interessant is; de persvoorlichter van Pon zou er dan beter aan gedaan hebben om te zeggen dat hybride in Nederland geen toekomst heeft. Maar goed, met die nuance zou de uitspraak minder blijven hangen en nu scoorde hij naast het echte nieuwsbericht nog mooi een tweede persmomentje. En met dit weblog erbij nog een derde ook...

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.