Groen onderwijs volgens GM

Een lichte verbazing maakt zich van mij meester na het lezen van een persbericht van General Motors. De wankelende reus deelt mee op z'n onderwijssite een blog te hebben waar leraren ervaring kunnen uitwisselen over groene lessen. Jawel, het stond er echt; groene lessen op de onderwijswebsite van een autofabrikant.
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. De scholier van vandaag is tenslotte de klant van morgen en die kun je niet vroeg genoeg aan je binden. Zo heeft bijvoorbeeld hamburgerketen Burger King op z'n website speciale kinderpagina's. Hier vind je naast de laatste aanbiedingen en voedingswaarden van de hamburgers ook virtuele kleurplaten en andere spelletjes. Maar telkens staat in de rechterbovenhoek de mededeling "Hey kids, this is advertising", zodat je kroost weet dat ze niet naar onafhankelijke informatie zitten te kijken. Lijkt me duidelijk.
Ook bij General Motors snappen ze dat de autokoper van morgen vandaag nog in de schoolbanken zit. Met deze wijsheid op zak hebben ze bij General Motors zelfs onderwijsprogramma's ontwikkeld waarin zo'n beetje alles met betrekking tot de auto behandeld wordt. Niks mis met bedrijven die vertellen waarmee ze bezig zijn, zeker niet wanneer dat ook nog 'ns in begrijpelijke taal gebeurt. Zolang het over droge techniek gaat is dit lovenswaardig: hoe het principe van de verbrandingsmotor in elkaar steekt, daar valt tenslotte geen speld tussen te krijgen. Maar GM gaat verder. Het bedrijf bedelt momenteel bij de overheid om geld voor ontwikkeling, omdat het jarenlang grote benzineverslindende V8's bouwde en structureel vergat nieuwe techniek te ontwikkelen. Zonder de mededeling "Hey kids, this is advertising" roept ditzelfde bedrijf nu opeens (door marketeers gedreven) dat het zo begaan is met alles wat groen is en draagt deze boodschap nu zelfs uit in de vorm van onderwijspakketten bij de klant van morgen*. Kom er maar op...
*Als het bedrijf tegen die tijd niet alleen nog in de geschiedenislessen behandeld wordt.

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.