AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Goochelen met cijfers
93
Onlangs publiceerde AutoWeek een verhaal waarin de verbruikscijfers van een groot aantal auto's nauwgezet onder de loep is genomen. De conclusie is keihard: niet één auto haalt de door de fabriek opgegeven cijfers. Dat blijkt ook wekelijks uit de reguliere tests die we maken. In de dagelijkse praktijk lust de gemiddelde auto een flinke slok meer dan tijdens de testcyclus die wordt gehanteerd om het officiële verbruikscijfers vast te stellen. Daarin worden geen ritjes met koude motor meegenomen. Of windkracht 10 op de neus. Nee, de omstandigheden op de testbank lijken ideaal om de zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. En dat is sinds de invoering van allerlei fiscale stimuleringsmaatregelen op basis van CO2-uitstoot alleen maar toegenomen. Het is een trucje geworden.
Maximaal 110 gram per kilometer? Gaan we regelen! En zo verschijnt het ene belastingvrije kleintje na de andere. Zo werd de prijsbewuste rijder onlangs aangenaam verrast met de BPM- en wegenbelastingvrije Fiat Grande Punto 1.3 MultiJet. Net als bij de Polo BlueMotion, de Skoda Fabia Greenline en de Seat Ibiza Ecomotive is dieselen dan zelfs voor de particulier interessant. Op zich zijn die 'zuinige' auto's een prima ontwikkeling, het stimuleert de automobilist in goede zin en alle kleine beetjes helpen. Toch blijft het boeiend om te zien hoe autofabrikanten met cijfers weten te goochelen om in aanmerking te komen voor fiscale beloningen.