Gezocht: oude Seat Toledo
Wie wel eens in China komt heeft ze (zeker in Peking) wel zien rijden: auto's (meestal als taxi ingezet) die wel heel erg doen denken aan de eerste generatie Seat Toldedo, het model dat ze in Spanje bouwden van 1991 tot 1999. Deze Chinese auto komt bij Chery vandaan en wordt, weliswaar met een iets gewijzigd neusje, nog altijd gebouwd. In eerste instantie heette de auto in de Volksrepubliek Fulwin, maar werd daar ook wel Fengyun genoemd en tegenwoordig, na een grote facelift in 2003, gaat-ie door het leven als Chery Cowin. De gelijkenis met de Seat Toledo is er nog altijd en die is niet helemaal toevallig.
Midden jaren negentig wordt Chery opgericht door de provincie Anhui, als een soort staatsbedrijf maar dan dus van een provincie, met in de gelederen Yin Tongyao, een voormalig ingenieur die bij Volkswagen's FAW joint venture de productie van de Volkswagen Jetta (de Jetta II) heeft begeleid. Het doel is auto's bouwen, alleen mag dat niet van de centrale Chinese overheid. Wat ze wel mogen is motoren fabriceren. Zodoende nemen ze in Anhui een verouderde Engelse Ford-motor in productie. Alleen, wat moet je met motoren als er geen klanten voor zijn (de Chinese auto-industrie staat in die dagen nog in de kinderschoenen, buitenlandse fabrikanten hebben hun eigen motoren en veel auto's worden er überhaupt niet in China verkocht). Om die motoren kwijt te kunnen gaat Chery dus toch auto's bouwen. Om ontwikkelingskosten en –tijd te besparen en om goedkoop aan productiemiddelen te komen wordt gekeken naar een bestaand model dat aan het einde van z'n productiecyclus is. Mede dankzij de inbreng van de voormalige FAW-ingenieur Yin Tongyao valt de keuze op de Seat Toledo (de eerste Seat onder het VW-regime, gebaseerd op de Jetta II). In Spanje zijn ze zo'n beetje klaar met die auto en nadat het laatste exemplaar in 1998 van de band is gerold gaat het productieapparaat op de boot naar China. Op zich niet zo heel ongebruikelijk, we zien dit soort praktijken wel vaker met auto's die in derdewereldlanden aan een tweede carrière beginnen.
Het markante van het hele verhaal is dat Seat deze transactie geheel op eigen houtje regelt, buiten moederconcern Volkswagen om. Wanneer ze in Wolfsburg lucht krijgen van de zaak, zijn ze daar niet bepaald enthousiast. Om te beginnen is de Chery Fulwin, zoals de oude Seat nu heet, een directe concurrent van de auto met wie hij z'n platform deelt, de sinds 1991 in China geproduceerde Jetta II. En dat is niet het enige: omdat die Jetta II sinds 1995 volledig wordt gebouwd met Chinese onderdelen kan Chery z'n onderdelen relatief voordelig bij dezelfde leveranciers betrekken als waar FAW-VW z'n spullen haalt voor de Jetta. Dat Chery geen gebruik kan maken van de originele motoren is verder geen probleem, ze moesten juist hun verouderde Ford-motoren ergens in kwijt, daar was het allemaal om te doen. Chery ontwikkelt de auto door de jaren heen verder en assembleert hem zelfs in Jordanië.
Een ander staaltje van zelf geen auto ontwikkelen maar hem wel bouwen heeft Chery laten zien met de QQ, een auto die praktisch gelijk is aan de Daewoo Matiz. Die gelijkenis is niet helemaal verwonderlijk. Daewoo stond in 1999 op het randje van omvallen en het personeel kon niet meer worden uitbetaald. Ingenieurs die de (nog te introduceren) Matiz hadden ontwikkeld verkochten de blauwdruk van de auto aan Chery om zo nog wat geld voor zichzelf binnen te harken. Uiteindelijk werd Daewoo door GM overeind gehouden en haalde de Matiz het productiestadium. Groot was dan ook de ergernis bij het Daewoo-management dat het Chinese 'copy' eerder op de markt was dan het origineel.
En Chery nu? Chery werkt tegenwoordig samen met Tata voor de assemblage van Jaguars en Land Rovers voor de Chinese markt. Daarnaast zit Chery in een joint venture die wij kennen als Qoros en waarvan we binnenkort de eerste auto's bij ons op de markt gaan zien.
Maar goed, tot zo ver een stukje informatie over Chery (mocht je aanvullingen of verbeteringen weten, vermeld ze hieronder in een reactie). Waar ik eigenlijk op zoek naar ben is naar het origineel van de Chery Fulwin, oftewel een Seat Toledo van voor 1998. Wie heeft er nog één of weet iemand die er een heeft? We willen de auto binnenkort graag een dagje lenen voor een artikel in AutoWeek. Laat het me weten via autoweek@autoweek.nl.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).