Geen Opel voor stakkers
En inderdaad: er is weinig fantasie nodig om in de Saturn Sky een Opel te zien, sterker nog: de Saturn-ontwerpers zeggen dat ze zich hebben laten inspireren door de Vauxhall VX Lightning Concept.
inspuiting (maximum inspuitdruk 150 bar), drukgeregelde zuigerkoeling, een dual-scroll turbo, een intercooler en twee balansassen. Verder kunnen de Amerikaanse klanten kiezen uit een handgeschakelde vijfbak of een automaat met eveneens vijf verzetten. Allemaal leuk en aardig, maar het gaat natuurlijk om de prestaties van deze 1.998 cc metende motor, en die zijn best aardig: 260 pk bij 5300 omwentelingen per minuut (da's 130 pk per liter!) en een maximum koppel van 353 Nm dat bereikt wordt tussen 2.000 en 5.300 toeren. Dit motorgeweld wordt aan het asfalt gebracht middels rondom gemonteerde Good Year Eagels F1 in de maat 245/45 R 18 (overigens net als onder de Saturn Sky). Hiermee moet de 1337 kg zware Pontiac in minder dan 5,5 seconden vanuit stilstand naar 60 mph (bijna 100 km/h) sprinten. Met de nieuwe poor mans Corvette (zoals de oer-GT genoemd werd) zul je je geenszins een stakker hoeven te voelen. En terecht, GM noemt als concurrenten voor de Solstice GXP auto's als der Honda S2000, de BMW Z4, de Porsche Boxster en de Nissan 350Z. Dat belooft wat.
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
