EV's en ander witgoed

Koelkast | foto: ANP
De effectiviteit van energielabels op het koopgedrag van de automobilist is mij niet bekend. Vooralsnog heb ik de indruk dat de absolute CO2-uitstoot (en dan vooral de daaruit voorvloeiende bedragen en tarieven voor BPM, bijtelling en motorrijtuigenbelasting) meer van invloed is op het maken van een keuze voor de ene of de andere auto.
Desalniettemin wil ik wel pleiten voor meer aandacht voor energielabels voor auto's en dan met name voor de energielabels voor elektrische auto's. Volgens de huidige regels krijgen de EV's het groene label A omdat ze niets uitstoten, waarmee de indruk wordt gewekt dat alle elektrische auto's even efficiënt zouden zijn. Wanneer we te maken hadden met 100 procent groene stroom zou ik daar nog mee kunnen leven, alleen dat is niet zo.
Net als bij koelkasten en ander witgoed is het energieverbruik van elektrische auto's ook onderling te vergelijken. En dus wordt het tijd voor een eigen energielabel voor elektrische auto's (of in elk geval voor een eigen berekeningsmethode op basis van de grijze stroomproductie). Misschien is het ook nog iets om op basis van de Nederlandse elektriciteitsmix de geproduceerde hoeveelheid CO2 per kilometer op te geven, net zo als dat bij auto's met verbrandingsmotor nu ook gebeurt. Waarschijnlijk zou dat nog schrikken worden.

Lezersreacties (76)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.