AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
ESP? Goed idee!
91
Koning winter laat zich voor het eerst in jaren weer eens (enigszins) gelden en het hele land staat gelijk op z'n kop. Toen we een paar weken geleden voor het eerst weer eens fatsoenlijke sneeuwval hadden riepen zowel de automobilistenverenigingen als de OV-organisaties massaal op om toch vooral thuis te blijven en niet te reizen tenzij het echt, echt écht noodzakelijk is. Mama belde zelfs nog even op om te vragen of ik wel veilig op het werk was aangekomen, moet je nagaan! Wat een onzin dacht ik nog, beetje rustig aandoen, dan is er niks aan de hand. De eerste hype is er nu wel zo'n beetje vanaf en dus denkt driekwart van de bevolking er weer zo over, stelletje hypocrieten.
Maar ondertussen is het nog steeds spiegelglad op sommige plekken, waardoor er terwijl ik dit schrijf bijna 400 kilometer file op de Nederlandse wegen staat, ruim anderhalf keer zoveel als normaal. En vanmorgen was het mijn beurt om even een lesje nederigheid te ondergaan. Op de afrit Schiphol (nota bene de afrit van onze grootste luchthaven, waar honderden auto's per uur op rijden) begon de testauto van deze week (een Hyundai i20) ineens te glijden. Rustig en beheerst stuur je tegen en probeer je zo vloeiend mogelijk de vaart eruit te halen. Maar ik kan nu wel doen alsof het mijn stuurmanskunsten zijn, het feit is: had de auto geen standaard ESP aan boord gehad, dan was ik waarschijnlijk linksaf het talud in gegleden. Dat deden mijn voor- en achterligger namelijk ook. Toevallig zag ik gisteren dat je €500 korting krijgt op een nieuwe voorraad-i20, maar dan krijg je geen ESP, toen dacht ik nog: goeie deal, heb je helemaal niet nodig als je een beetje kan sturen. Nu lijkt die €500 opeens de beste investering die je kan doen. Hypocriet.
Maar ondertussen is het nog steeds spiegelglad op sommige plekken, waardoor er terwijl ik dit schrijf bijna 400 kilometer file op de Nederlandse wegen staat, ruim anderhalf keer zoveel als normaal. En vanmorgen was het mijn beurt om even een lesje nederigheid te ondergaan. Op de afrit Schiphol (nota bene de afrit van onze grootste luchthaven, waar honderden auto's per uur op rijden) begon de testauto van deze week (een Hyundai i20) ineens te glijden. Rustig en beheerst stuur je tegen en probeer je zo vloeiend mogelijk de vaart eruit te halen. Maar ik kan nu wel doen alsof het mijn stuurmanskunsten zijn, het feit is: had de auto geen standaard ESP aan boord gehad, dan was ik waarschijnlijk linksaf het talud in gegleden. Dat deden mijn voor- en achterligger namelijk ook. Toevallig zag ik gisteren dat je €500 korting krijgt op een nieuwe voorraad-i20, maar dan krijg je geen ESP, toen dacht ik nog: goeie deal, heb je helemaal niet nodig als je een beetje kan sturen. Nu lijkt die €500 opeens de beste investering die je kan doen. Hypocriet.

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.