Elektrorijbewijs, wijs of onwijs?
Vorige week werd het eerste 'elektrische rijbewijs' ter wereld in Utrecht afgegeven aan Kim Taylor, een medewerkster van The New Motion. Kim had aanvankelijk les in de elektrische Nissan Leaf en vervolgens in de plug-in Hybride Opel Ampera, waar ze ook in afreed. Dat klinkt helemaal als iemand die klaar is voor de toekomst. Het is volgens Kim tijd om bewuster aan duurzaamheid te werken, op deze manier hoopt ze dat een en ander sneller op gang geholpen wordt.
Volgens Gert-Jan Ark van rijschool EigenWegWijs waar Kim de lessen volgde, is een elektrische auto beter voor het milieu, ben je sneller weg bij het stoplicht en last but not least kun je je met dit soort auto's beter op het hectische verkeer om je heen concentreren omdat je niet hoeft te schakelen.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo'n 'elektrisch' rijbewijs. Maar het is in wezen niets anders dan een gewoon B-rijbewijs voor personenauto's en dan wel met de aantekening dat je er alleen mee mag rijden in auto's met een automatische transmissie. Op pad met een handbak zit er niet in. Hoewel de automaat in Nederland aan populariteit wint en er ook steeds meer elektrische auto's en plug-in hybrides op de weg verschijnen, is de realiteit nog steeds dat het gros van de auto's handgeschakeld is. Vorig jaar zijn in Nederland slechts 2.600 automaatrijbewijzen afgegeven op een totaal van ruim 200.000 rijbewijzen.
Hoe vooruitstrevend het ook moge zijn, en hoe makkelijk je ook een car2go-abonnement afsluit, ik denk dat je je zelf tekort doet of beter gezegd: in je vingers snijdt door nu al elektrisch af te rijden.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).