Elektrorijbewijs, wijs of onwijs?

Eerste elektrorijbewijs

Vorige week werd het eerste 'elektrische rijbewijs' ter wereld in Utrecht afgegeven aan Kim Taylor, een medewerkster van The New Motion. Kim had aanvankelijk les in de elektrische Nissan Leaf en vervolgens in de plug-in Hybride Opel Ampera, waar ze ook in afreed. Dat klinkt helemaal als iemand die klaar is voor de toekomst. Het is volgens Kim tijd om bewuster aan duurzaamheid te werken, op deze manier hoopt ze dat een en ander sneller op gang geholpen wordt.

Volgens Gert-Jan Ark van rijschool EigenWegWijs waar Kim de lessen volgde, is een elektrische auto beter voor het milieu, ben je sneller weg bij het stoplicht en last but not least kun je je met dit soort auto's beter op het hectische verkeer om je heen concentreren omdat je niet hoeft te schakelen.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo'n 'elektrisch' rijbewijs. Maar het is in wezen niets anders dan een gewoon B-rijbewijs voor personenauto's en dan wel met de aantekening dat je er alleen mee mag rijden in auto's met een automatische transmissie. Op pad met een handbak zit er niet in. Hoewel de automaat in Nederland aan populariteit wint en er ook steeds meer elektrische auto's en plug-in hybrides op de weg verschijnen, is de realiteit nog steeds dat het gros van de auto's handgeschakeld is. Vorig jaar zijn in Nederland slechts 2.600 automaatrijbewijzen afgegeven op een totaal van ruim 200.000 rijbewijzen.

Hoe vooruitstrevend het ook moge zijn, en hoe makkelijk je ook een car2go-abonnement afsluit, ik denk dat je je zelf tekort doet of beter gezegd: in je vingers snijdt door nu al elektrisch af te rijden.

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.