Elektrische vakantietrip: kan het?
De opmars van de elektrische auto gaat sneller dan verwacht. Misschien nog niet qua aantallen, maar een jaar of vijf geleden had niemand kunnen denken dat je op de snelweg zou worden ingehaald door een volledig elektrische auto. En da's nu gewoon een feit. De schoen wringt 'm eigenlijk nog het meest op het vlak van actieradius en accutechniek, hoewel ook op dat vlak stappen voorwaarts worden gemaakt. Maar ook het vinden van een laadpaal behoort tot de dagelijkse zorgen, waarbij het lastig is als iemand daar zijn plug in hybrid staat vol te pompen terwijl jij geheel afhankelijk bent van stroom. Bij de vele snelladers van Fastned langs de Nederlandse snelwegen zie ik uiterst zelden een auto staan, daaraan zie je dat elektrisch rijden nog lang niet is ingeburgerd. Daar komt bij dat een elektrische auto voor een particulier behoorlijk duur in de aanschaf is.
Hoe kom ik op dit onderwerp? Wel, tijdens de terugreis vanuit Zuid Duitsland deze week, kwam ik in gesprek met een Tesla-rijder die de accu's van zijn Model S stond bij te 'tanken' aan een Tesla-laadpaal langs de snelweg. De reis bleek naar Florence te gaan en ik was natuurlijk zeer benieuwd hoe dat in de praktijk uitpakt met een elektrische auto. Dat blijkt redelijk goed te gaan, zij het dat je het tempo niet boven de 110 km/h moet laten komen om redelijk lang van je stroomvoorraad te kunnen genieten. Daarmee sta je, volgens de eigenaar, na een kleine 300 kilometer weer bij een laadpaal. Soms al eerder omdat de eerstvolgende net te ver weg is. Voor een goed laadresultaat sta je dan zo'n 40 minuten stil bij een supercharger. Hoe de situatie in Italië zou zijn, was volgens de Tesla-rijder nog niet helemaal zeker. De laadtijd op de reis naar Florence gaat dus richting de drie uur. Tel daarbij de rijtijd van minimaal 14 uur en je hebt een lekker tripje…
Wat die snelheid van 110 km/h betreft: dat lijkt wellicht langzaam, maar heb je je gemiddelde wel eens gezien na een lange autobahnreis? Bij een normaal tot druk verkeersaanbod heeft het nauwelijks zin om veel harder te rijden dan 130 km/h tot 150 km/h, tenzij je het leuk vindt om met de regelmaat van de klok hard te moeten remmen. Mijn gemiddelde op de boordcomputer ligt meestal rond de 110 – 115 km/h, over de hele reis op zo'n 100 km/h (inclusief pauzes, tankstops etc.). Dus voor een enkeltje München ga ik altijd uit van 8 uur. Al met al ben je met die elektrische Tesla niet eens zo heel veel langer onderweg en met afstanden als deze (van Amsterdam naar Florence) is het misschien beter om de reis in tweeën te knippen. Hoewel die 110 km/h wel erg traag is. Ik zou de cruise minimaal op 130 zetten, dat schiet je gevoelsmatig toch wat meer op. Ben benieuwd naar reacties en ervaringen van Tesla-rijders!