AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Eerst heffing, dan quotum
78
Het 100-Watt peertje is verboden (wie gebruikte die dingen trouwens?), de tweetaktbrommer ligt steeds vaker onder vuur, je mag je huis straks niet meer verkopen als er geen dubbel glas en dak- en muurisolatie aanwezig is en autorijden wordt steeds duurder. Allemaal voor het milieu en het klimaat. Goede zaak, maar graag wel binnen het redelijke?
Komt er in de toekomst op onverwachte momenten een controleur binnenvallen om te zien op welke stand de thermostaat is ingesteld, hoe lang we douchen en of er niet al te veel gloeilampen hangen? Ik kijk inmiddels nergens meer van op. Daarom zou het mij niet verbazen als er op termijn een kilometerquotum komt voor iedere Nederlander met een auto. U leest het goed, een kilometerquotum. Net als het melk- en visquotum. Want als er ooit zo'n kastje in de auto komt, kan er precies in kaart worden gebracht hoeveel u rijdt. Dan komt er vanzelf een slimmerik die meent dat iedere automobilist een bepaald quotum toegewezen zou moeten krijgen.
Meer rijden? Vanzelfsprekend mag dat, maar dan wel tegen betaling. En dan waarschijnlijk gestaffeld. Dus de kilometers van 15.000 tot 20.000 kosten bovenop de standaardheffing 5 cent extra, die tussen 20.000 en 25.000 7 cent en ga zo maar door. Voor het milieu natuurlijk hè. Want als het meer kost, gaan we minder rijden, denken beleidsmakers. Misschien moet ik dit wel helemaal niet schrijven, want de kans is reëel aanwezig dat ik slapende honden wakker maak.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs