Eenheidsworst
Vanochtend reed ik achter een Fiat 127, een exemplaar dat zo op het oog door z'n eigenaar gekoesterd wordt. Het karretje zag er keurig uit, maar een klassieker is het niet en zal het ook nooit worden. Zo zal het straks ook gaan met de nieuwe Punto en ik verwacht voor de Mondeo, de Astra en de Peugeot 307 niet veel anders. Iemand die roept dat 'ie één van deze nieuwe auto's mooi vindt, moet z'n ogen nog maar even goed de kost geven en ervan genieten zolang het nog kan; over een kwart eeuw zijn ze verdwenen. Daar doen de in de loop der jaren verbeterde betrouwbaarheid en toegenomen weerstand-tegen-doorroesten-van-binnenuit niets aan af.
twintig jaar geleden waren dat straatbeeld bepalende middenklassers. Waar zijn ze gebleven? Wanneer je er één in het wild tegenkomt is dat een uniek moment. Hetzelfde geldt voor auto's als de Opel Rekord en de Ford Granada. Deze wagens kenden destijds vele trotse bezitters. Alleen is de trots toch van beperkte duur gebleken. Ze zijn namelijk bijna allemaal verdwenen, samen met vele generatiegenoten. En terecht (ook al waren het de auto's waarmee ik m'n eerste kilometers maakte), ze waren niet onderscheidend genoeg om het tot verzamelaarsobject te schoppen. Ik vraag me dan ook af of dit soort auto's vrijstelling verdient van de houderschapsbelasting. Beste overheid: beloon met een fiscaalvoordeel alleen de eigenaren van auto's die wel spraakmakend zijn vormgegeven, als subsidie voor een mobiel soort openbaar kunstbezit.
Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).
