Ecomotive-inflatie
De groenste Seats heetten tot voorkort Ecomotive en de net iets minder, maar nog altijd redelijk groene versies kregen het Ecomotive Technology-label opgeplakt. Zoals gezegd: tot voorkort. Want inmiddels gaan de Seats met de laagste CO2-uitstoot door het leven als E-Ecomotive (er is een extra E toegevoed) en de versies die net iets meer (maar nog altijd minder dan de rest van de vloot) CO2 uitstoten heten voortaan Ecomotive, nu dus zonder de toevoeging Technology. Bent u er nog? De aanduiding Ecomotive blijkt dus enigszins aan inflatie onderhevig. Voor wie er niet dagelijks mee bezig is, is dit verwarrend. Laat staan wanneer je over een jaar of wat opzoek gaat naar een tweedehands exemplaar, tref je dan de juiste Ecomotive? Nou ja, dat speelt later. Blijkbaar heeft Seat, het merk met de vele Cupra-versies, het nodig.

Cornelis Kit
Autojournalist
Cornelis Kit (1971) behaalde in 1996 z’n diploma aan de HTS Autotechniek na het met succes afronden van een afstudeerproject bij NedCar in Born. Na z’n studie kwam hij al snel in de journalistiek terecht. Sinds 1999 is hij full-time autojournalist. Naast de praktische inzetbaarheid van auto’s gaat z’n aandacht vooral uit naar nieuwe technologieën en in het bijzonder naar alternatieve aandrijving. Brandstofcellen, hybride aandrijflijnen, eind vorige eeuw reed hij al met prototypes en nog steeds volgt hij de ontwikkelingen kritisch, sinds 2004 voor de tijdschriften AutoWeek en GTO. Misschien tegenstrijdig, maar z’n warme belangstelling hebben ook klassieke auto’s (veel ‘moderne’ techniek stamt vaak al uit vervlogen tijden) en de autosport (met name de techniek om zoveel mogelijk prestaties uit een druppel brandstof te halen, in wezen hetzelfde wat gebeurt bij het zuiniger maken van auto’s).