Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Duurkoop

65
Voor 16.000 gulden was -ie van jou...
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
1 oktober 2011 om 13:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Auto's worden helemaal niet duurder, zegt vriend L. Zijn zus koopt een nieuwe A1 met alles erop en eraan. De inruilauto is de Polo die hun moeder in 1999 nieuw kocht. "Weet je wat die Polo kostte, een kaal kreng met als enige extra's een automaat en elektrische ramen? Drie-en-der-tig-dui-zend gulden." En die A1? Ongeveer hetzelfde bedrag in euro's.

Er van uitgaande dat de euro van nu hetzelfde waard is als de gulden van 1999 krijg je dus veel meer auto voor hetzelfde geld, redeneert L. Gewend als ik ben eurotarieven in guldens te vertalen sputter ik tegen. Volgens mijn omrekenmethode kost die Audi op zijn Hollands meer dan zeventig en dat blijft schrikken. Maar volgens het Economisch Bureau van de ING heeft L. gelijk, las ik op deze site. De bank heeft uitgerekend dat auto's de afgelopen decennia 'fors goedkoper' zijn geworden, de kleintjes bijna 20 %. 'Gecorrigeerd voor inflatie kosten de meest betaalbare modellen bijna eenvijfde minder dan begin jaren tachtig', lees ik. Ook duurdere auto's zouden een stuk voordeliger zijn geworden.

Ik weet het zo net nog niet. ING geeft als rekenvoorbeeld de Fiat Panda. Een Panda van 1983 had in euro's nu ruim 8500 moeten opbrengen; de nieuwe heb je voor 7000. Daar zit iets in. Onze Seicento kostte in 2000 nieuw 16.000 gulden. Daar heb je anno 2011 een beste Panda voor die veiliger en stiller is, twee deuren extra en meer luxe biedt dan onze youngtimer.

Anderzijds: dat zijn de kleintjes. Wie kopen die auto's? Particulieren die tot drie cijfers achter de komma moeten rekenen, een publiek dat de prijsvechters van nu met alle mogelijke middelen binnenboord proberen te houden. Daar draait de grote uitverkoop in crisistijd op volle toeren. Niks inflatie: harde noodzaak. Voor de zakelijke markt moet tegenwoordig ook worden gewerkt, maar de financiële speelruimte was er tot nu toe behoorlijk groter. Het verbaast me dan ook niet dat in de hogere segmenten de door de ING berekende prijsdaling een stuk minder spectaculair is. Daar rijdt men, bijtelling of niet, op kosten van de baas. De A1 beweegt zich op een prijsniveau dat Audi en andere premiumspelers zich kunnen veroorloven dankzij de leasemarkt - al werd die ene A1 van ons rekenvoorbeeld toevallig net privé gekocht en is de auto 'absoluut geweldig', volgens L. Maar door de crisis zal de prijzenslag snel doordringen naar de hogere echelons, vermoed ik. Over een jaar of vijf is een A1 van 33 mille ondenkbaar.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
65 Bekijk reacties

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Joost BoersJoost Boers (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden