Dikke Volvo C30?

Volvo C30 Sema Concept
Volvo stapt met de C30 in een voor de Zweden nieuw segment, dat van de exclusieve compacte hatchbacks. Hiermee gaat Volvo de directe confrontatie aan met auto's als de Audi A3 en de BMW 1-serie. Of dat ambitieus of overmoedig is, kunt u later deze week lezen in de nieuwe AutoWeek.
Het topmodel van de C30-range is (voorlopig) de 220 pk sterke voorwielaangedreven T5, met de 2,5 liter vijfcilinder turbomotor onder de motorkap. Een prettige machine, zeker met het sportonderstel waar de auto van voorzien was. Maar de concurrentie biedt meer (Audi S3 en BMW 130i, allebei 265 pk), dus ik vroeg me af of er nog iets met meer vermogen op stapel staat. Een C30 R lijkt me dan ook een leuke afronding naar boven.
Wanneer ik tegen Stefan Svensson (de verantwoordelijke man voor het C30 onderstel) begin over een mogelijke R-versie, steekt hij meteen enthousiast van wal. De techneut stipt direct de noodzaak van vierwielaandrijving aan, dat heeft Volvo in principe kant-en-klaar liggen (van de S40 en V50, CK). "Maar", besluit Svensson, "ga er maar niet van uit dat er een R komt, allereerst wordt dat te duur en daarnaast: we zouden er te weinig aantallen van bouwen om er wat aan te verdienen."
Dan maar even proberen bij Håkan Abrahamsson, de projectdirecteur van de C30: de 300 pk 5-cilinder (bekend uit de S60 R en de V70 R) of de zescilinder uit de S80 in een eventuele C30 R? "De geblazen 5-cilinder, misschien met een aangepast vermogen" aldus Abrahamsson, "want de zescilinder past niet". Maar ook de projectdirecteur besluit zijn enthousiaste en vooral ook opvallend gedetailleerde relaas met de mededeling dat er geen R-versie komt, wederom uit kostenoogpunt.
Technisch lijkt dus niets een C30 R in de weg te staan. Alleen wordt het besluit om zo'n auto te bouwen niet op de ontwikkelingsafdeling genomen maar achter de directieburelen. Ben benieuwd...

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.